Napište recenzi svého auta a vyhrajte iPad Air!

Jak vybrat ojetinu (4/5): Zkušební jízda řekne nejvíc

Redakce Ojetinypodlupou.cz, před 4 roky

Začínejte ideálně s naprosto studeným motorem a ke zkušební jízdě nevybírejte pouze nejkvalitnější a nejrovnější silnici v širokém okolí. Smyslem zkušební jízdy není vyhnat auto na maximální rychlost, nýbrž poslouchat a vnímat.

Motor netáhne plynule? To ještě nemusí vadit

Rozjíždějte se pomalu. Zmapujte volný chod pedálu spojky – spojka zabírající až úplně nahoře znamená obvykle opotřebenou lamelu. Sledujte chování motoru – neměl by cukat, kuckat, samotný zátah však v závislosti na charakteristice konkrétního použitého agregátu nemusí být vždy plynulý. Některé mají přirozený turboefekt, zpožděnou reakci na plyn atd., což v tomto případě neznamená vadu.

Řazení by mělo jít lehce a přiměřeně rychle, během něj by se při plném vyšlápnutí pedálu spojky rozhodně neměly ozývat zvuky „očesávání zubů“, pak je opotřebená synchronizace nebo spojka nevypíná úplně. U ojetin s automatickou převodovkou je rozpoznávání problému těžší, neboť i některé nové skříně (například robotizované manuály) neřadily zcela hladce a naopak ty zdánlivě dobře a hladce řadící se mohou třeba i do týdne po koupi prudce zhoršit. V tomto případě je určitě lépe se poradit s profesionály nebo značkovým servisem, který má i možnost vyčíst paměť uložených závad.

„Častým fíglem u vozů s „vystřelenými“ (ale již nedoplněnými) airbagy je napojení kontrolky airbagu na jinou.“

Většina moderních skříní nemá ani měrku oleje, podle které lze vizuálně zkontrolovat stav náplně. Například černý olej se zápachem spáleniny znamená obvykle finální stádium opotřebení převodovky a jistotu velmi drahé opravy. Ta se může pohybovat v řádu desítek – ale vzácně i stovek tisíc – podle použité verze, míry možností její opravitelnosti a dostupnosti náhradních dílů.

Nepodceňujte podezřelé zvuky a vibrace

Na bezpečném rovném úseku silnice na chvíli pusťte volant a sledujte, zda vozidlo drží původní směr. Pokud citelně táhne do strany, může být špatná geometrie například z důvodu v minulosti prodělané těžší havárie (ale není to vždy pravidlo). Při razantnějším přidání plynu by se neměly objevovat zvuky podobné „přeskakování řetězu“, v tom případě mohou být opotřebené například poloosy, trhavý zátah však může mít na svědomí i špatná spojka.

Monotónní hučivé zvuky za jízdy mohou pocházet od pneumatik, pokud se však jejich tón mění v závislosti na zatáčení vpravo či vlevo, jde obvykle o opotřebená ložiska kol. Zaměřte se také na vibrace citelné ve volantu nebo dokonce celém voze, mohou se vyskytovat jen v určitém rychlostním pásmu. Mohou mít nespočet příčin, přičemž unavené silentbloky motoru, náprav či „hardy spojky“ kardanu či zkroucené brzdové kotouče ještě patří k těm levněji řešitelným.

Kouřové signály

Ve zpětném zrcátku sledujte, zda při rozjíždění nebo naopak po odstavení plynu za jízdy nevidíte namodralý kouř. V prvním případě by mohlo jít o opotřebení pístní kroužky, v druhém o netěsná gufera ventilů, kouří však i vozy s opotřebenými turbodmychadly (olej proniká do sání skrz jejich netěsné ložisko). Bílý kouř obvykle znamená průnik chladící kapaliny do spalovacího prostoru, velmi vzácně pak provází i probíhající regeneraci filtru DPF například u prvních systémů Toyota D-CAT. Černý kouř (u dieselů) může znamenat problémy se vstřikováním nebo nedostatek vzduchu, u novějších vozů pak neprofesionálně provedený čiptuning, s nímž se mohou pojit další problémy.

Dobře poslouchejte rovněž aerodynamický hluk – pískání kolem dveří či čelního skla bývá častým průvodním jevem silně bouraných vozů.

Dobré je také zkontrolovat, zda při otočení klíčku do první polohy zhasínají kontrolky postupně. Častým fíglem u vozů s „vystřelenými“ (ale již nedoplněnými) airbagy je napojení kontrolky airbagu na jinou. V tom okamžiku zhasínají i rozsvěcují se v naprosto stejný okamžik a systém se navenek tváří zcela bezproblémově, přestože by jinak při nehodě posádce k ničemu nebyl.

Související

Jak vybrat ojetinu (5/5): Kontrola historie ojetiny před 4 roky

Jak vybrat ojetinu (3/5): Statická prohlídka ojetiny před 4 roky

Jak vybrat ojetinu (2/5): VIN kód a další identifikátory před 4 roky

Jak vybrat ojetinu (1/5): Vybírejte s rozumem před 4 roky

Jak správně vybírat ojetinu a na co si dát pozor?