Napište recenzi svého auta a vyhrajte iPad Air!

Jak vybrat ojetinu (5/5): Kontrola historie ojetiny

Redakce Ojetinypodlupou.cz, před 4 roky

Obecně platí, že riziko nesrovnalosti mezi udávanou a skutečnou historií vozu roste u hodně vyhledávaných značek a modelů, které se těší trvalé oblibě a kde jsou mladší a méně jeté kusy hodně ceněny – podvod se dotyčnému  musí v první řadě „vyplatit“. Na našem trhu se to týká především vozů koncernu VW (Audi, Škoda, Volkswagen, Seat), naopak poměrně malé riziko je spojeno s korejskými a japonskými značkami.

Často se omlazují auta z leasingů

Snahu „omladit“ prodávané auto lze však sledovat u většiny individuálně dovážených vozů pocházejících například z ukončených operativních leasingů. Typickými „fleetovými“ vozy jsou mimo Passatů a Octávií například Ford Focus, Ford Mondeo, Opel Astra, Vectra, Insignia, Peugeot 308, 407, 508, Citroën C5 atd. Během leasingu mohly najet za tři roky klidně i více než 200 000 km.

Základem kontroly servisní historie by měla být servisní knížka, tvrzení o její ztrátě má v 99 % případů svůj důvod – buď snahu učinit auto méně jetým, nebo zamaskovat nedostatečnou servisní péči. Ale pozor, sama o sobě servisní knížka ještě moc nevypovídá, u mnoha značek je běžně objednatelná u dealera a razítka i popis „prodělaných“ servisních úkonů si už správný podvodník dokáže obstarat také.

„Není-li servisní historie dostatečně průkazná, rozhodně nechte po koupi preventivně vyměnit motorový olej a řemenové rozvody.“

Výhodu v tomto mají vozy s takzvanou elektronickou servisní knížkou (např. novější modely Toyota, Mazda), do níž může přes internet nahlédnout odkudkoliv každý, kdo zná přesný VIN vozu. Ale i u vozů s klasickou papírovou by mělo jít u příslušného dealera alespoň telefonicky ověřit, zda k němu dotyčný vůz opravdu jezdil a zda se některé údaje shodují.

Hodně vědí i v servisech

Většina značkových autoservisů dnes ukládá některé údaje z každé návštěvy zákazníka (například datum, stav tachometru i popis konkrétní práce na voze) do sdílených databází, do níž umí nahlédnout značkový dealer třeba na opačném konci republiky.

U vozů z dovozu bývá ověřování podstatně těžší, a to nejen kvůli jazykové bariéře. V takovém případě není od věci zaangažovat firmy specializované na prověřování ojetých vozů, které však většinou umí zjistit pouze to, zda není vůz v zahraničí hlášen jako kradený nebo „zadlužený“ (např. nesplacený leasing). Z praxe však známe případy, kdy ani vydaný certifikát na jasný původ vozu nebyl stoprocentní ochranou kupujícího.

Největší autobazary, které prodej vozů pouze nezprostředkovávají, ale přímo je vlastní, takto prověřují každou vykoupenou ojetinu ve vlastním zájmu a proto je nákup u nich reálně spojen s menším rizikem. To se však týká jen původu vozu, nikoliv už prověřování jeho servisní historie, například zda udávané kilometry opravdu přesně sedí, zda byl měněn motorový olej či rozvodový řemen v předepsaných intervalech.

Zkontrolovaný ještě neznamená opravený

Pamatujte, že vozy sice často procházejí avizovanou vstupní kontrolou technického stavu, ta ale automaticky neznamená opravu – stav auta i jeho konkrétních skupin je pouze zaznamenán do protokolu, většinou nenapadnutelnou formulací „stav odpovídá stáří“. Navíc mnoho problémů nemá autobazar možnost ani odhadnout, projevují-li se plíživě a jen při dlouhodobém sledování. Jako příklad lze uvést počínající problém s automatickou převodovkou, pozvolné ztrácení vody, občasné výpadky elektrického okruhu atd.

Není-li servisní historie dostatečně průkazná, rozhodně nechte po koupi preventivně vyměnit motorový olej, řemenové rozvody a u starších vozů s automatickou převodovkou i její náplň. I z toho důvodu velmi doporučujeme pojištění mechanických vad, které za dobrou cenu některé významné autobazary nabízejí ve spolupráci s externími partnery, například společností Car Garantie.    

Související

Jak vybrat ojetinu (4/5): Zkušební jízda řekne nejvíc před 4 roky

Jak vybrat ojetinu (3/5): Statická prohlídka ojetiny před 4 roky

Jak vybrat ojetinu (2/5): VIN kód a další identifikátory před 4 roky

Jak vybrat ojetinu (1/5): Vybírejte s rozumem před 4 roky

Jak správně vybírat ojetinu a na co si dát pozor?