Ojetiny Pod Lupou

Mototechna minulý rok prodala 12 000 aut, zájem o zánovní vozy vzrostl nehledě na pandemii

Přestože automobilový trh loni zaznamenal pokles, podíl zánovních automobilů na celkových prodejích ve skupině AURES Holdings vzrostl. Odklon od nových vozů totiž přinesl zvýšený zájem o zánovní automobily.

Skupina AURES Holdings v loňském roce v České republice a na Slovensku prodala 12 000 zánovní automobilů pod značkou Mototechna, tedy téměř stejně jako o rok dříve. Poměr zánovních automobilů na celkovém prodeji v rámci skupiny AURES Holdings, provozovatele značek AAA AUTO a Mototechna, tak vzrostl na více než 17%. Stále rostoucí podíl zánovních aut lze přisuzovat zhoršující se ekonomické situaci, kdy lidé preferují cenově výhodnější zánovní vozy před novými. Největší zájem byl o vůz Škoda Fabia Combi.

„Prodej zánovních automobilů i přes nepříznivou situaci na celém automotive trhu nadále rostl. V roce 2020 jsme prodali téměř stejně zánovních aut jako o rok předtím, a to i přes celkový pokles v počtu prodaných automobilů. Pod značkou Mototechna jsme tak prodali téměř pětinu aut. Důvod tohoto nárůstu je zcela logický a navazuje na přestávky ve výrobě a ještě delší čekací doby u nových automobilů. Velkou roli hraje také zhoršující se ekonomická situace kvůli pandemii. Zánovní vozy jsou totiž stále oproti novým levnější až o 40%. Zákazníci si je navíc mohou rovnou odvézt, aniž by na jejich výrobu museli čekat. I v dnešní době, kdy jsou naše provozovny zavřené, si zákazník díky on-line prodeji může zánovní automobil pořídit ještě ten samý den, kdy si ho na internetu vybere,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, která značku Mototechna provozuje.

Nejprodávanějším automobilem v české nabídce Mototechny byla v roce 2020 Škoda Fabia (13% z celkových prodejů zánovních aut), které se prodalo o 12% více než v předchozím roce. Dalšími oblíbenými modely byly Škoda Rapid (5%), která se již nevyrábí, a Škoda Octavia (4%). Značka Škoda celkově tvoří více než třetinu poptávky v Mototechně. Na Slovensku vede shodně Škoda Fabia, v Polsku tradičně Opel Astra.

V loňském roce úplně poprvé vozy SUV zazářily v kategorii zánovních aut a z první příčky sesadily hatchbacky, které ztratili na popularitě napříč celým segmentem ojetých automobilů. Zánovních SUV se prodalo 37% a svého prvenství dosáhly nejen na domácím trhu, ale také v sousedním Slovensku. Zánovní automobil s benzínovým pohonem upřednostnilo 82% zákazníků. Naopak zájem o zánovní vozy s dieselovým motorem se za poslední rok snížil o třetinu. Roste poptávka po elektromobilech a hybridech, kterých se v loni v Mototechně prodalo trojnásobně víc než v roce 2019, přesto na celkovém trhu jen velmi malý podíl.