Ojetiny Pod Lupou

Ford Fiesta VII. generace (od 2017): Profil ojetiny

Ford Fiesta měl vždycky zvláštní status. Na jedné straně stáli zájemci o cenově dostupnou alternativu k domácí Fabii, na druhé lidé, kteří nepotřebují velké auto a mají rádi řízení. Ford uměl vždycky nastavit podvozek a ani Fiesta ve své poslední sedmé generaci není výjimkou. Vážně skvěle jezdí a za volantem se bude člověk bavit.

Samozřejmě to vynikne nejvíc ve sportovní verzi ST, ale ta stojí trochu stranou. Obyčejná Fiesta ale také jezdí pěkně a třeba už vyzkoušené litrové tříválce EcoBoost s ní umí zacvičit. Ani ve Focusu se přeplňovaný litr neztratí, takže není divu, že menší a lehčí Fiesta se pak s malým turbomotorem změní v kapesní sporťák. Stačí, když má slušné pneumatiky.

Na trhu ojetin je nabídka zatím docela malá, ale to je dáno tím, že se Fiesta vlastně neprodává ještě ani tři roky. Fiesta zatím nemá moc důvodů padat na ceně a i nejlevnější „ojetiny“ začínají někde u 220 tisíc korun. Jak ale bude Fiesta stárnout a vypadávat z tovární záruky a oficiálního servisního plánu, půjdou ceny dolů. Srazí je také armáda neprověřených dovozů ze zahraničí, u kterých nepůjde pořádně dohledat historie.

Ford Focus II. generace (2004 – 2010): Profil ojetiny

Před takovými auty sice můžeme varovat, ale pro mnoho kupců je cena důležitější než původ, servisní historie a celkový stav. Je potřeba si uvědomit, že zatímco u nás vnímáne Fiestu spíše jako druhé či třetí auto v rodině s průměrným ročním nájezdem kolem 10 000 km, na západ od našich hranic často hraje roli plnohodnotného služebního či rodinného auta s výrazně většími nájezdy.

Je to kvůli daňovým předpisům, kdy jsou na malá auta s malými motory uvaleny nižší daně z provozu. Není tak výjimka, že za hranicemi Fiesty najezdí za rok 30 000 km. A to bohužel na jeden olej a mizerný benzín. A to se pak na stavu ojetin, hlavně jejich motorů, podílí významně.

Atmosférický tříválec 1,1 l je vzácnost, ale sehnat se dá a do města stačí. Kdo ale jezdí víc a chce trochu lepší dynamiku, rozhodně se nemusí bát litrového tříválce EcoBoost s turbem. Má opravdu pěkný výkon, zejména ve verzích 74 a 92 kW. Ta slabší se dělala i s automatem, jako jediná verze v nabídce. Je jich málo a to je škoda, byla by to jinak velmi atraktivní motorizace a alternativa k trochu rizikovým koncernovým vozům s převodovkami DSG, které umí po letech a větších nájezdech zazlobit. Měničový automat u EcoBoostu proti tomu bude, při dodržení olejových intervalů, spolehlivý jako Slunce.

Ford S-Max I. generace (2006 – 2015): Profil ojetiny

Je to všechno o přístupu majitele. Pokud se nevykašle na servis a dá Fiestě, co potřebuje, bude to spolehlivé auto. Litrový EcoBoost už má dětské nemoci za sebou a úniky chladící kapaliny či praskající písty by ho trápit neměly. Výjimečně praskne membrána podtlakového ovládání turba, ale to až po větším nájezdu. Fiesty se tohle zatím moc netýká, spíše jen fleetových focusů a c-maxů, které „nalétají“ za rok 30 000 km a víc.

EcoBoost je ale citlivý na olej a palivo. Nenatahujte interval na maximum a měňte olej každý rok nebo maximálně po 15 000 km (při neustálém městském provozu se studeným motorem na krátkých trasách raději dříve). A pozor! Motor potřebuje výhradně schválený olej Ford 5W-20 dle specifikace M2C 948-B. Pomáhá mu také aditivované palivo s vyšším oktanovým číslem. Při natahování servisních intervalů a provozu na nekvalitní benzín začne motor karbonovat, zapečou se mu pístní kroužky a bude brát olej. U verzí s automatem bude lepší nechat každých 60 000 km nebo čtyři roky vyměnit olej v převodovce.

Diesel 1.5 TDCI není ve Fiestě moc obvyklý, ale špatný motor to není. Pokud ho neutrápíte oddalováním olejového servisu a dáte mu kvalitní naftu, měl by vydržet. Smysl ale bude dávat jen tehdy, pokud toho najezdíte hodně. A na nějaké dálniční etapy bude asi lepší koupit větší a pohodlnější Focus. Ve Fiestě diesel opravdu moc smyslu nemá, zejména když i EcoBoost umí jezdit za šest litrů na 100 km.

O Fiestě VII. generace jsme si také povídali v našem videu:

Motory, které doporučujeme:

1.1i
Základní atmosférický litr je naprosto dostatečný na městské dojíždění a z dlouhodobého hlediska s ním bude nejméně problémů, pokud mu majitel dá aspoň základní servis. Nemá ani zvýšené nároky na kvalitu paliva.

1.0 EcoBoost
Nelze nedoporučit ani litrový tříválec, ale spíše bychom do něj šli u nového nebo téměř nového auta a pomáhali mu k dlouhověkosti kvalitním aditivovaným palivem, včasným servisem a odpovídajícím zacházením. Utrápené EcoBoosty totiž umí nepěkně (a draze) potrápit.

Nejčastější závady a problémy:

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!