Subaru eBoxer

Lexus LS IV. generace (2006 – 2017)

OVERALL RATING 4.25 of 5.0
  • Performance
    4 of 5.0
  • Comfort
    5 of 5.0
  • Interior
    5 of 5.0
  • Exterior
    3 of 5.0
Redakce
0

Na evropském trhu luxusních sedanů dominují domácí značky, především pak modely Mercedes-Benz třídy S, BMW řady 7 a Audi A8. Značka Lexus, která patří pod Toyotu, cílí především na trh severoamerický a asijský, ale i v Evropě má své zastoupení. Hraje ale spíše okrajovou roli a vždy to byla spíše volba fanoušků nebo lidí, kteří chtěli něco jiného.

Na trhu ojetin se má ale věc tak, že rozhoduje především to, jak riziková a poruchová hledaná auta jsou. A dosavadní praxe ukazuje, že minulá generace Lexusu LS (označená kódem XF40 a vyráběná v letech 2006 až 2017) je ve svém segmentu velmi spolehlivé a zřejmě nejméně rizikové ojeté auto.

Lexus se držel velmi konzervativních tvarů, ale o technice se nedá říci, že by byla snad nějak zastaralá. Nicméně třeba s dieselem jste Lexus LS nikdy mít nemohli, ale nedá se říci, že by to bylo špatně. Když se podíváme na složitost a vysoké ceny oprav dieselů v luxusních autech, jejich výhodnost se rychle ztrácí a často nadšenec s menším ročním nájezdem udělá lépe s nějakým klasickým benzinovým motorem.

Takový dostanete i v tomto Lexusu. Verze LS 460 se spoléhá na atmosférický osmiválec 4,6 l a k zadokolce později přibyla ještě příplatková čtyřkolka označená jako AWD. Standardem byl osmistupňový automatam s měničem točivého momentu. Další verzí pak bylo hybridní provedení LS600h, které kombinuje osmiválec 5,0 l s elektricky asistovanou planetovou převodovkou.

Hybrid má celkový výkon 445 koní, ale i když papírovými parametry překračuje základní osmiválec, je to právě verze LS 460 s pohonem zadních kol, která je dynamicky nejnadanější a nejrychlejší (0-100 km/h za 5,7 sekundy proti 6,1 s verze LS 460 AWD a 6,3 s u hybridu). S dlouhodobého hlediska bude se zadokolkou také nejméně problémů, respektive bude servisně nejméně náročná.

Přísný servisní plán vyžadoval výměny oleje po roce nebo 15 000 km a vesměs všechny vozy ho mají dodržovaný. Pozor ale na případy, kdy auto vypadlo z oficiální servisní historie. Bude obtížné ověřovat, jestli se na něj majitel náhodou nevykašlal a nevynechal důležité úkony. Naštěstí je tu technika velmi bytelná a motor díky kombinaci nepřímého a přímého vstřikování netrpí na karbonování jako jiné konkurenční motory vybavené výhradně přímým vstřikem. Pravděpodobně vás bude čekat jen výměna oleje v automatické převodovce (měla by se dělat nejpozději po 120 000 km), výměna oleje v zadním diferenciálu (to se musí dělat každých 30 000 km nebo dva roky) a základní servis motoru včetně výměny svíček. Nechte si stranou nějakých 50 000 korun na první velký servis a pak budete mít na dlouhé roky klid.

Čtyřkolka LS 460 AWD přidává složitost pohonu všech kol a s ním spojené nutné investice s výměnou oleje v diferenciálech. Čtyřkolky jsou náročnější na geometrii a často nerovnoměrně sjíždějí pneumatiky. Pozor také na stav brzd.

Hybrid není takové riziko, jak by mohla napovídat složitost techniky. Motor je vzorem spolehlivosti a pokud v planetové hybridní převodovce vyměníte každých 90 000 km olej, přežije celé auto. Hybrid je standardně čtyřkolka, takže nezapomeňte na výměny náplní v diferenciálech. Pozornost hlavně věnujte stavu trakčního akumulátoru. U dlouhodobě odstavených aut baterie degraduje a mívá značně omezenou kapacitu, takže ta elektrická asistence je slabá a auto místo devíti litrů baští třináct. Nová baterie stojí něco přes devadesát tisíc korun, ale existuje už pár firem, které ji umí renovovat a případně vyměnit jednotlivé vadné moduly. Oprava se tak obvykle pohybuje v relaci 30 až 60 tisíc, což je ve světle potenciálních závad moderních turbodieselů v luxusních premiových sedanech vlastně pakatel.

Jestli chcete luxusní sedan Lexus LS používat každý den a najedete klidně 20 000 km ročně, neváhejte a kupre si hybrid. Je to dynamicky velice schopné auto, se kterým zvládne klidný řidič jezdit za 10 litrů na 100 km. Jestli ale chcete Lexus LS jen jako kuriozitu na občasné výlety jednou za měsíc, abyste po výplatě dělali na kolegy v práci dojem, raději hledejte klasickou verzi LS 460, ideálně jen s pohonem zadních kol. Má méně složitostí a při nízkém ročním nájezdu vás spotřeba 12 až 14 litrů dle stylu jízdy trápit nebude.

Největší jistotou budou vždy vozy od prověřeného prodejce, ideálně přímo od dealera Lexusu, který auto odkoupil po prvním majiteli. Prověřujte servisní historii a opatrně, ať si nekoupíte zbastlenou bouračku. Každopádně mezi luxusními premiovými sedany je tenhle Lexus asi nejméně riziková volba. Všechny ty mercedesy, bavoráky a audiny od všelijakých pochybných překupníků se jménem Ahmed a sídlem v budce na předměstí Düsseldorfu jsou obrovská past.

Motory, které doporučujeme:

LS 460 280 kW

Základní provedení s osmiválcem 4,6 l je sázkou na jistotu, ideálně pak ve verzi s pohonem pouze zadních kol. Taková je servisně nejméně náročná a hodí se i pro lidi, kteří neplánují s vozem najíždět velké kilometry. Krom základního servisu nic zásadního nepotřebuje a díky kombinaci přímého a nepřímého vstřikování není tak citlivá na kvalitu benzinu, jakkoli samozřejmě aditivovaným palivem nic nezkazíte. Jen se nesmíte vykašlat na nutné servisní úkony.

Typické závady

  • Nefunkční trakční baterie hybridu (po dlouhodobém odstavení vozu)
  • Nereagující obrazovka infotainmentu
  • Nefunkční parkovací senzory vpředu a adaptivní tepomat (často důsledek špatně opravené nehody)
  • Netěsnosti vzuchového podvozku (po 250 000 km)
  • Vůle v zavěšení přední nápravy (obvykle po 200 000 km)
  • Průvan a hučení kolem předních oken (systémový problém prvních roků výroby)

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

blank
Author
Redakce