Subaru eBoxer

Peugeot 208 I. generace (2012 – 2019)

OVERALL RATING 4 of 5.0
  • Performance
    3,5 of 5.0
  • Comfort
    4 of 5.0
  • Interior
    4 of 5.0
  • Exterior
    5 of 5.0
Redakce
0

+

Velmi dobrá antikorozní ochrana
Slušná spolehlivost
Příznivé ceny ojetin
Obratnost
Nízká spotřeba paliva
Cenově dostupný servis

Ergonomie nesedne každému
Diesely náročné na servis a údržbu
Velmi kolísavý stav ojetin na trhu
Omezený prostor vzadu

Kompaktní Peugeot 208 přišel na trh v roce 2012 a nyní se dostane do prodeje jeho nástupce, kterého vedle tradičních motorizací koupíte také v plně elektrickém provedení. Na stejném technickém základu vznikne také Citroën C3 a především Opel Corsa.

Nás dnes ale bude zajímat odcházející generace Peugeotu 208, která se v bazarech stává zajímavou alternativou třeba k Fabii nebo jiným obtloustlejším kompaktům. Peugeot 208 je malý, lehký a jeho rychlé řízení spolu s velmi dobrou obratností ho předurčují do první bojové linie hustého městského provozu.

Malý volant a trochu podivná ergonomie je hodně o zvyku, ale aspoň bývají auta dobře vybavena, infotainment je spolehlivý a celková spolehlivost je více než slušná. Vlastně se během své již sedmileté kariéry nemusel Peugeot 208 potýkat se zásadními nedodělky a automobilka řešila jen pár drobností v rámci záruk nebo servisních akcí. Tohle auto se povedlo.

Mezi jednoznačně nejbezpečnější volby patří atmosférické tříválce 1.0 VTI a 1.2 VTI z generace PureTec. Dvanáctistovka má trochu lepší dynamiku při stejné spotřebě paliva a díky nepřímému vstřikování a velmi jednoduché konstrukci se jedná o spolehlivé motory, ve kterých se nějaké bazarnické pasti ukrývat nebudou.

Jsou to jedny z mála motorů na dnešním trhu, které lze koupit doslova naslepo. Preventivní výměnu rozvodového řemenu budete řešit až po 10 letech nebo 160 000 km, takže i nejstarší kusy mají ještě k této metě dost času.

Samozřejmě opatrný kupující si nechá vyjet servisní historii, ale pokud jde o čistě mechanický základ, s těmito tříválci problémy nebývají. Spíše bychom se jen vyhnuli autům, která sloužila pro rozvoz pizzy, taková často mívají už na odchodu převodovku a spojku. Pokud kupujete motor 1.2 60 kW, prověřte přes VIN v servisu Peugeot, jestli se ho náhodou netýkala svolávací akce ohledně motoru a pokud ano, tak jestli ji má auto za sebou.

Vyloženě špatnou volbou není ani přeplňovaný tříválec 1.2 PureTec, který měl v malé 208 už opravdu pěkný výkon a působí velmi dynamicky. Zvyk vyžaduje trochu schodovitá charakteristika dodávky výkonu, ale s tímhle motorem jede Peugeot 208 opravdu pěkně. Motor je ale velmi citlivý na kvalitu oleje a paliva a z dlouhodobého hlediska mu lépe dělá benzin s vyšším oktanovým číslem.

Tankujte například Vervu 100 (při reálné spotřebě do 6 litrů na 100 km vás ten příplatek finančně nepoloží), olej nechte měnit ideálně už po 10 000 km (hlavně pokud jezdíte na krátkých trasách) a nebojte se řadit a motor občas protáhnout, ať se nezalepí karbonem.

Se starší generací čtyřválců 1,4 l a hlavně 1,6 l už to taková sláva není. Tyto motory prosluly karbonováním, spotřebou oleje a selháváním rozvodových řetězů. Tečou jim vodní pumpy a také se u nich lze setkat se selháním proměnného časování ventilů.

Nejvíce ta rizika zamrzí u motoru 1.6 THP, který ve vetrzi GTI působil velice živě, ale dnes po vyšších nájezdech už nebude mít moc perspektivní budoucnost. Majitelé tyhle vytěžované motory utrápili oddalovaným olejovým servisem a špatným benzinem, takže vedle natažených rozvodů bývají motory silně zakarbonované a s prasklým pístem. V tomto motoru by se měl olej měnit nejpozději po 10 000 km, tankovat výhradně benzín s oktanovým číslem 98 a s aditivy a preventivně po 100 000 km vyměnit rozvodový řetěz.

Diesely jsou na zvážení, protože s malým Peugeotem 208 se asi do dlouhých dálničních etap nikdo pouštět nebude a těch složitostí je tolik, že se nikdy nemohou vyplatit. Navíc benzinové tříválce umí jezdit do šesti litrů, i když se moc nehlídáte. Diesely berou kolem pěti.

Složitá konstrukce filtru pevných částic (musí se doplňovat speciální aditiva) a později i povinnost AdBlue dělají z dieselů velice komplikovaný povoz na dlouhý chov. Ve větší 308 v kombíku, se kterou se najezdí 30 000 km ročně po dálnicích, prosím, ale v malém 208 pro courání po městě a okolí hledejte raději benzín, jakkoli je třeba peugeotí šestnáctistovka HDI jízdně velmi příjemný a mechanicky spolehlivý motor.

Zamrzí omezená nabídka vozů s automatem a ještě s tím dobrým klasickým s hydrodynamickým měničem. Ten se nabízel k motoru 1.2 PureTec 110 a také k dieselům BlueHDI 100 (1,5 l, 75 kW) nebo e-HDI 115 či BlueHDI 120. Ucukaný robotizovaný automat nabízený k ostatním verzím neni nic příjemného a po větších nájezdech zlobí.

Naším tipem je tak jeden ze základních tříválců, případně přeplňovaný tříválec 1.2 PureTec, poku jste ochotni jezdit častěji pro nový olej a dopřávat motoru lepší benzín. Z hlediska dalšího prodeje také berte spíše pětidveřovou variantu. Obrovkou výhodou moderních peugeotů je také vynikající antikorozní ochrana, snad nejlepší ve své třídě na trhu.

Motory, které doporučujeme:

1.0 VTI/1.2 VTI PureTec

Základní řada tříválců je asi to nejlepší, co lze v Peugeotu 208 pořídit. Tyhle dynamicky schopné motory naprosto stačí na příměstský provoz a nemají zvýšené servisní či provozní nároky. Zbaští také jakýkoli benzín a krom základní údržby nic nepotřebují. Pozor si jen dejte na auta, která sloužila při rozvozu pizzy nebo v autoškole. Mohou mít už na odchodu převodovku. Jinak je tohle jedno z mála aut, která vám vydrží ještě mnoho let.

Typické závady

  • Natažený rozvodový řetěz (hlavně 1.4 VTI, 1.6 VTI a 1.6 THP)
  • Zakarbonování motoru (1.6 THP, časem také 1.2 PureTec Turbo)
  • Selhání proměnného časování ventilů (1.4 VTI, 1.6 VTI a 1.6 THP)
  • Protékající vodní pumpy (1.4 VTI a 1.6 VTI)
  • Hromadění kalů na dně olejové vany (1.6 HDI po vyšším nájezdu)
  • Zaplněný filtr pevných částic (1.4 HDI a 1.6 HDI utrápané z městského provozu)
  • Cukání robotizované převodovky

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

blank
Author
Redakce