Subaru eBoxer

Subaru BRZ I. generace (2012 – 2020)

OVERALL RATING 4.25 of 5.0
  • Performance
    5 of 5.0
  • Comfort
    3,5 of 5.0
  • Interior
    5 of 5.0
  • Exterior
    4 of 5.0
Redakce
0

+

Skvělé jízdní vlastnosti
Kvalita a spolehlivost
Přísný servisní plán a dobrý stav ojetin evropského původu
Mimořádně talentované sportovní auto pro nadšence
Široká nabídka originálních doplňků
Již jen velmi pomalu klesající hodnota

Rizikové dovozy z USA (vysoké nájezdy a zanedbaný stav)
Málo aut bez dodatečného tuningu
Nic pro dálniční střelce

Tradiční sportovní kupé s atmosférickým motorem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol je stále vzácnější. Dvojice Toyota GT86/Subaru BRZ to rozhodně neměla na našem trhu jednoduché, ale jedná se o mimořádně spolehlivá auta. Dnes si přiblížíme právě Subaru.

Nabídka na trhu ojetin není nijak bohatá. Nejen, že se kvůli poměrně malým kvótám prodalo v Evropě velmi málo aut, ale majitelé si tato sportovní kupé také nechávají dlouho a nemají zrovna moc důvodů se velmi spolehlivého, cenově přijatelného a především zábavného auta zbavovat. A když už, rozhodně ne levně.

Nejlevnější kusy se nyní pohybují kolem 400 000 korun a to jsou jen velmi ojetá auta s těžko ověřitelnou historií, nejčastěji se jedná o neodborný tuning, dovoz z USA či auto z půjčovny. Udržované kusy s historií a rozumným nájezdem se prodávají od půl milionu nahoru. Ani v zahraničních inzerátech o moc levněji nekoupíte, slušný kus je pořád pohádka za 20 tisíc eur, spíše více.

Pro zájemce o ojeté Subaru BRZ to znamená jediné: bude muset brát to, co je. Ale na druhou stranu výběr zjednodušuje to, že ve všech autech dostanete stejný motor, maximálně se bude jen mírně lišit výbava. Všechna Subaru BRZ mají atmosférický plochý čtyřválec 2,0 l s parametry 147 kW a 205 Nm. Standardem je šestistupňová manuální převodovka a pohon zadních kol se samosvorným diferenciálem. Jen velmi málo aut má automatickou převodovku s možností řazení pod volantem, základní verze bez samosvoru se u nás skoro vůbec neprodávala.

Během výroby se Subaru BRZ měnilo spíše jen kosmeticky a postupně byl modernizován infotainment, výbava a pravidelně se v nabídce objevovaly různé oficiální doplňky, například paket STI s odlišnými nárazníky, křídlem na víku kufru a podobně. Zajímavá je možnost tovární úpravy podvozku a brzd, která je rozhodně lepší než neodborný tuning a jiné riskantní experimenty.

Subaru Forester III. generace (2008 – 2013): Profil ojetiny

Pokud jde o techniku, nepředstavuje Subaru BRZ nějakou past. Základ je velmi spolehlivý a odolný a to ať jde o podvozek, motor, převodovku či elektroniku. U ojetin bude ale samozřejmě záležet na tom, jak pečlivě majitel přistupoval k servisu a údržbě. Subaru má servisní plán poměrně přísný (což je u sportovního auta přeci jen potřeba) a někteří majitelé nebyli zas až tak pečliví.

Základní plán nařizuje jezdit pro nový olej každý rok nebo po 15 000 km podle toho, co nastane dříve. Kdo využívá potenciál auta častěji a jezdí třeba na okruh, měl by přistoupit k výměnám oleje v polovičním intervalu. I lidé, co najezdí ročně malé porce kilometrů, by měli olej měnit každý rok.

Každé dva roky nebo po 30 000 km se musí měnit také olej v zadním diferenciálu, což je velmi často opomíjený úkon, zejména pokud majitel nejezdí do autorizovaného servisu Subaru a řeší servis jinde. Po 60 000 km udělejte vždy větší servis, kdy se bude měnit také olej v převodovce (manuální i automatické) a rovnou nechte vyměnit svíčky. Na rozdíl od aut s řadovými motory to tady není tak triviální úkon a spousta nezávislých servisů se na něj vykašle.

Porsche 911 (997) (2005 – 2014): Profil ojetiny

Chladící kapalinu měňte ideálně po šesti letech nebo 120 000 km, brzdová kapalina se mění každé dva roky nebo po 30 000 km. Pokud ale svěříte péči oficiálnímu servisu Subaru, nehrozí, že by se na předepsané úkony vykašlali. Spíše je donuťte některé práce (svíčky, chladící kapalina, filtry) vyměnit dříve v rámci větších prohlídek. Cenově jsou na tom servisy Subaru u nás velice příznivě.

Z provozních věcí jsou to pak už jen doporučení. Subaru BRZ potřebuje kvalitní benzín s vyšším oktanovým číslem minimálně 98. Samozřejmě, že v nouzi natural 95 přežije, ale dlouhodobý provoz na horší benzín může odnést katalyzátor (motor běží dlouho na příliš bohatou směs, aby zabránil klepání), ale motor se může doslova i zaklepat, zejména pokuud se na pístech začnou usazovat karbonové úsady z neaditivovaného benzinu. Citelně klesne výkon.

Také je potřeba k autu přistupovat zdrženlivě a nechat motor a hlavně převodovku a diferenciál ohřát, než tomu začnete šlapat na krk. Opatrně s různými úpravami a tuningem. Větší hodnotu mají samozřejmě sériová auta, ale dost majitelů si poladilo brzdy a podvozek, což ne vždy vedlo ke zlepšení vlastností. BRZ má velice spacifickou charakteristiku podvozku, která je vyladěná na použití běžných a relativně úzkých pneumatik. Na nějakých širokých slupkách pak auto přijde o svůj přirozený hravý charakter. Nejhorší jsou pak různé sady s kompresorem a kitem pro zvýšení výkonu. Motor je sice bytelný, ale snažit se z něj dolovat dalších 100 koní bez odpovídajících úprav (vstřikování, chlazení, systém mazání, písty, brzdy, spojka…) moc smyslu nemá.

Motory, které doporučujeme:

2,0 l

Jiná možnost v BRZ ani není, ale dobrá zpráva je, že se není čeho bát. Samozřejmě musíte koupit auto, které má za sebou pravidelný servis a nejeví známky vážného problému. Vytuněné kusy s kompresorem či neodborným zásahem mohou brát olej jak dvoutakt a trpět na jiné potíže. Pozor na auta, která mají záznamy s velmi pozdními výměnami oleje. BRZ si na palubním počítači neřekne, že chce do servisu pro nový olej, takže pár mimořádně „talentovaných“ jedinců po 50 000 km na jednu náplň motor přidřelo.

Nejčastější závady a problémy:

  • Opotřebované brzdy a spojka (typický projev prodávaných ojetin, lze řešit v rámci servisu)
  • Vůle v podvozku a zavěšení (až po velmi vysokém nájezdu za 150 000 km)
  • Vadný katalyzátor, „zaklepaný“ motor (nejčastěji důsledek dlouhodobého provozu na natural 95)
  • Závady zapalovacích cívek (většinou kvůli nevyměněným svíčkám)
  • Drhnoucí řazení, skučení diferenciálu (důsledek příliš agresivní jízdy se studeným autem)
  • Vadné ventilové pružiny (svolávací akce, řešeno v záruce, auta pro EU trhy vzácně, týká se hlavně prvních dovozů z USA)
  • Vadná řídící jednotka motoru ( svolávací akce, řešeno v záruce, prakticky jen auta původně pro USA)

 

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

blank
Author
Redakce