Ojetiny Pod Lupou

Mlhovky, pneumatiky, brzdy, geometrie jako základní součást podzimního servisu každé ojetiny

Každé roční období má svá specifika, nejenom obecně, asi každé malé dítě od boku vypálí že na jaře rostou kytičky, v zimě padá sníh, v létě se chodí koupat. A na podzim se barví listí. A padá… což už je mírný oslí můstek k tématu, které se týká aut. Právě spadané listí pozměňuje charakter povrchu na silnicích a je třeba se mu přizpůsobit. Stylem jízdy, a také obutím. Nicméně jaké jsou tedy největší nástrahy spojené s ochlazením a podzimním časem, které by řidiče neměly překvapit?

My se teď zaměříme na techničtější záležitosti, a v dalším článku pak probereme aspekty, které se netýkají přímo aut. Pokud jde o techniku, tak v souvislosti s mlhami, které se ukáží jako součást podzimního koloritu, začnou řidiči používat mlhová světla. Že to mnohdy neumí je jiná věc, zásadní je mít zkontrolované žárovky a vědět, že mlhovky fungují tak, jak mají.

Pneumatiky už jsme v rámci „podzimních“ článků zmiňovali několikrát a ani teď se jim nevyhneme. Už víme kdy je používat, že povinost je od 1. listopadu, pokud hrozí souvislá vrstva a tak dále, v České republice musí být taková pneumatika označena písmeny M + S, nicméně pokud budete hledat obutí se střemi vrcholi a sněhovou vločkou, neuděláte chybu. Univerzální pneumatiky, ehm, fungují univerzálně, čímž má být řečeno, že jako kompromis pro velmi opatrnou jízdu do města, proč ne, ale na hory bychom s nimi asi nejeli.

Od pneumatik je jen pomyslný kousek k podvozku, kontrolu si zaslouží tlumiče, které v zimě dostanou zabrat, a mezi námi, není od věci popřemýšlet třeba o navoskování podvozku, respektive celého spodku auta. „Takto ošetřené auto je na několik let chráněno porti nepříznivým vnějším vlivům, které se bou závěr roku, podzim a zimy, přináší,“ říká Jiří Kotyk, vedoucí servisu Porška, a dodává že „za cenu několika tisíc dostane řidič ochranu spodku auta, která zabrání degradaci materiálů jak od sněhu, bahna, tak také soli, která se v zimě na silnicích vyskytuje.“

Brzdy, ty musejí být v pořádku po celý rok a ignorování jejich kontroly by bylo hazardovat se zdravím, zejména když se díly vlhkému povrchu na podzim a v zimě prodlouží brzdná dráha auta. A s brzdami souvisí i brzdová světla, také se vyplatí vědět, že jsou v pořádku a svítí tak, jak mají. Nikdo asi nechce, aby zastavil na pětníku, ale řidič auta si toho díky špatným brzdovým světlům nevšiml a zastavil až nárazníkem o nárazník. Od zadních světel rychle dopředu, správně seřízená a funkční světla jsou snad samozřejmostí.