Každé roční období má svá specifika, nejenom obecně, asi každé malé dítě od boku vypálí že na jaře rostou kytičky, v zimě padá sníh, v létě se chodí koupat. A na podzim se barví listí. A padá… což už je mírný oslí můstek k tématu, které se týká aut. Právě spadané listí pozměňuje charakter povrchu na silnicích a je třeba se mu přizpůsobit. Stylem jízdy, a také obutím. Nicméně jaké jsou tedy největší nástrahy spojené s ochlazením a podzimním časem, které by řidiče neměly překvapit?

My se teď zaměříme na techničtější záležitosti, a v dalším článku pak probereme aspekty, které se netýkají přímo aut. Pokud jde o techniku, tak v souvislosti s mlhami, které se ukáží jako součást podzimního koloritu, začnou řidiči používat mlhová světla. Že to mnohdy neumí je jiná věc, zásadní je mít zkontrolované žárovky a vědět, že mlhovky fungují tak, jak mají.

Pneumatiky už jsme v rámci „podzimních“ článků zmiňovali několikrát a ani teď se jim nevyhneme. Už víme kdy je používat, že povinost je od 1. listopadu, pokud hrozí souvislá vrstva a tak dále, v České republice musí být taková pneumatika označena písmeny M + S, nicméně pokud budete hledat obutí se střemi vrcholi a sněhovou vločkou, neuděláte chybu. Univerzální pneumatiky, ehm, fungují univerzálně, čímž má být řečeno, že jako kompromis pro velmi opatrnou jízdu do města, proč ne, ale na hory bychom s nimi asi nejeli.

Od pneumatik je jen pomyslný kousek k podvozku, kontrolu si zaslouží tlumiče, které v zimě dostanou zabrat, a mezi námi, není od věci popřemýšlet třeba o navoskování podvozku, respektive celého spodku auta. „Takto ošetřené auto je na několik let chráněno porti nepříznivým vnějším vlivům, které se bou závěr roku, podzim a zimy, přináší,“ říká Jiří Kotyk, vedoucí servisu Porška, a dodává že „za cenu několika tisíc dostane řidič ochranu spodku auta, která zabrání degradaci materiálů jak od sněhu, bahna, tak také soli, která se v zimě na silnicích vyskytuje.“

Brzdy, ty musejí být v pořádku po celý rok a ignorování jejich kontroly by bylo hazardovat se zdravím, zejména když se díly vlhkému povrchu na podzim a v zimě prodlouží brzdná dráha auta. A s brzdami souvisí i brzdová světla, také se vyplatí vědět, že jsou v pořádku a svítí tak, jak mají. Nikdo asi nechce, aby zastavil na pětníku, ale řidič auta si toho díky špatným brzdovým světlům nevšiml a zastavil až nárazníkem o nárazník. Od zadních světel rychle dopředu, správně seřízená a funkční světla jsou snad samozřejmostí.