Subaru eBoxer

BMW řada 1 I. generace (E87) (2004 – 2011): Profil ojetiny

OVERALL RATING 2.25 of 5.0
  • Performance
    5 of 5.0
  • Comfort
    3 of 5.0
  • Interior
    1 of 5.0
  • Exterior
    š of 5.0
Redakce
0

Řada 1 první generace, označovaná nejčastěji kódy E87 (5dv. hatchback), E81 (3dv. hatchback), E82 (2dv. kupé) nebo E88 (kabrio) je v nižší střední třídě unikátní klasickou koncepcí pohonu – motor vpředu a pohon zadních kol. Je postavena na zkrácené platformě BMW řady 3 (E90), které až na drobné výjimky odpovídá také zavěšení kol a pohonné jednotky.

Jízdní vlastnosti jedničky jsou bez debat vynikající a určitě potěší každého sportovně založeného řidiče, odvrácenou stranou mince je celkově nízký jízdní komfort tohoto vozu. Za prvé motor posunutý co nejvíce vzad (kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti) nedovolil nabídnout podélnou prostornost adekvátní délce vozu, takže zadní sedadla jsou i přes své vměstnání až mezi zadní podběhy použitelná spíše pro děti, za druhé jednička byla sériově vybavena pneumatikami runflat, které citelně zhoršují komfort.

Velmi tvrdou kritiku si tento vůz vysloužil i za zpracování a materiály v interiéru, které jej místo do prémiové třídy řadily spíše někam na úroveň VW Lupo, absence výškově seřiditelných bezpečnostních pásů také leccos naznačuje. Kvalita se trochu zlepšila až s faceliftem v roce 2007, s kterým přišla i éra motorů „Efficient Dynamics“.

Právě všechny předchozí motory (tedy z let 2004 až 2007) lze s výjimkou základního 116i považovat za dobrou volbou pro každého, kdo hledá osvědčenou techniku. Jen zmíněný model 116i, přesněji verze s 85 kW je celkem dost problémová, rozvodový řetěz je zde zásluhou špatné funkce napínáku hlučný (nedopnutý), v mnoha případech docházelo dokonce k jeho přeskočení a následné dodatečné úpravy v servisu připomínaly spíše improvizaci. Jsou zde také velké problémy po studeném startu, motor běží nepravidelně a vynechávají mu válce, silně vibruje.

Nepravidelný chod bývá (ovšem v neporovnatelně menší míře) i u typů 118 a 120i, ještě dodnes se tu a tam objevují i špatně fungující vstřikovače u všech benzínových verzí s přímým vstřikem HPI (benzínové motory typu N43 a šestiválce 135i). U dieselů lze pozorovat závady EGR ventilů, vzácněji poruchy ovládání turbodmychadla, častější jsou zde i závady na startérech.

Stejně jako v případě BMW řady 3 E90 past čeká u dvoulitrových dieselů řady N47 (po 2007), které občas mívají závažné problémy s řetězovými rozvody. Ty někdy končí výměnou řetězu a napínáků, někdy dokonce i klikové hřídele, neboť opotřebená rozeta je tu přímo její součástí.

Vzácněji u dieselů N47 hrozí riziko těžce diagnostikovatelného prasknutí bloku motoru v prostoru mezi válci. Symptomem této závady je obvykle pozvolné ztrácení chladící kapaliny, které při kupování ojetiny nemáte šanci vysledovat. Doporučujeme tedy raději preferovat diesely vyráběné do roku 2007, tedy generačně starší M47.

Motory, které doporučujeme
125i nebo 130i

Jedna z posledních příležitostí koupit mimořádně dynamické malé BMW s poctivým atmosféricky plněným řadovým šestiválcem. Díky konvenčnímu vstřikování paliva do sacího potrubí se mu vyhýbají problémy typické pro HPI, rozvodový řetěz je zde ještě odolný a díky variabilnímu časování i zdvihu ventilů dodnes nabízí vlastnosti mnohem modernějších agregátů. Díky relativně nízké hmotnosti auta a vhodně zvolenému zpřevodování spotřeba při běžné jízdě nepřekračuje 9 litrů na 100 km.

Typické závady

  • Porucha vstřikovacího čerpadla u benzínových verzí se systémem HPI (nejčastěji u 135i do r. 2010)
  • Závady ventilace klikové skříně
  • Opotřebený dvouhmotový setrvačník (hlavně čtyřválcové diesely)
  • Úniky oleje z automatických převodovek
  • Porucha turbodmychadla nebo jeho regulace (diesely)
  • Závady EGR ventilů (diesely)
  • Nepravidelný chod, rozladěné časování rozvodů, natažený rozvodový řetěz, selhávající napínák (116i, především 85 kW verze)
  • Hluk z oblasti rozvodů, nedostatečné napnutí řetězu, v extrémním případě až možnost jeho roztržení (diesely po roce 2007)
  • Poruchy dveřních zámků a elektrického zámku volantu
  • Vůle v čepech řízení
  • Vůle v silentblocích zadní nápravy
  • Ztráta chladící kapaliny (u dieselu po roce 2007 může znamenat prasklý blok motoru v prostoru mezi válci)
  • Zablokované CD měniče
  • Závady zapalovacích cívek – zejména benzínové čtyřválce

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

blank
Author
Redakce