Subaru eBoxer

Škoda Fabia III. generace (2014 – 2021): Profil ojetiny

Celkové hodnocení 3 z 5
  • X-Faktor
    3,5 z 5
  • Komfort
    3,5 z 5
  • Vzhled
    3 z 5
  • Kvalita
    3,5 z 5
Filip Rakovan
0

 

Silné stránky:

Spolehlivost, jednoduchá technika, velký výběr na trhu ojetin, dostupné náhradní díly a servis

 

Slabé stránky:

Občas chudá výbava, omezený prostor vzadu (ve Fabii II bylo víc místa), rizikový automat DSG

 

Třetí generace Fabie je velice oblíbené auto a široká nabídka na trhu ojetin to jen dokazuje. Vůbec nemá smysl kupovat auto za hranicemi. U nás jsou auta prověřená, většinou s kompletní historií a v pěkném stavu. Unavené šunky po praseti, které fabii jen nafasovalo, poznáte hned, rozumní motoristé se o Fabie aspoň rámcově starají. A tohle auto žádné specifické nároky nemá, je to prostě normální škodovka.

O dieselu asi nemá cenu přemýšlet, protože benzinové motory jezdí za málo, jsou velmi spolehlivé a bude to právě diesel 1.4 TDI, se kterým bude po letech nejvíce problémů. Zlobit umí také sedmistupňové DSG, které je zde bohužel jedinou možností samočinného řazení. Pokud bude mít málo najeto, bude vše v pořádku, ale po 100 000 km už často potřebuje nové spojky a větší opravu, která klidně může stát přes 35 000 Kč.

Bez klimatizace dnes už Fabia není, ale kupte raději auto, které má slušné rádio s USB a nějaké ty komfortní drobnosti, jako třeba vyhřívané sedačky. Běžný je i moderní infotainment se zrcadlením mobilu. Lépe pak takový vůz zase prodáte. Otázka ale je, jestli budete muset. Tohle je povedená malá škodovka a když se budete starat, vydrží ještě hodně dlouho. Rezne zatím jen u pátých dveří, kde lampičky osvětlení RZ topí do soli a špatně chráněného plechu. Nechte je vyměnit za LED. Pak už to hnít nebude.

Kombík je oblíbená volba rodin, ale vzadu je trochu méně místa než v druhé generaci. Kufr je ale obrovský a pokud nemají vaše děti dva metry, tak samozřejmě přežijí i ve Fabii. Chcete tajný tip? Kombík na sportovním podvozku s motorem 1.2 TSI 81 kW a manuálním šestikvaltem. To je jedna z nejlepších škodovek, jakou si vůbec můžete koupit. Vážně.

 Motory:

1.0 MPI
Do města ideální motor. jezdí za málo, nechce nic extra a díky nepřímému vstřiku mu nevadí časté krátké trasy. Kdo nepotřebuje dynamiku, levnější povoz nesežene. Na dálnici je to ale trápení. Spolehlivost malého motoru je ale při nešizeném servisu v pořádku.

1.2 TSI
Nejlepší motor do Fabie, který je pružný, úsporný (5,5 l/1000 km), servisně nenáročný a spolehlivý. Pár neduhů vyřešily servisní akce (nekupujte auto bez servisky!), verze 81 kW je naprosto bezkonkurenční. Omotejte si něčím kabely k lambda sondě, ať je nesežerou kuny.

 1.0 TSI
Tříválec nežere méně než dvanáctistovka a hůře se s ním jezdí. Mnoho lidí rychle odpálí spojku. Spolehlivost motoru je ale dobrá a servis levnější. Pokud se s ním naučíte jezdit a budete se starat, vydrží dlouho (v Rapidech a Octaviích mívá najeto už klidně přes 180 000 km bez poruch).

 1.4 TSI
Vzácná limitované edice, která by byla zajímavá a spolehlivá (motorově), kdyby neměla výhradně rizikový automat DSG. S malým nájezdem to půjde, ale po 100 000 km si už DSG řekne o dražší opravu.

 1.4 TDI
Ve Fabii naprosto zbytečný motor. Na nájezdy přes 30 000 km ročně, kdy by mohl dávat smysl, si raději koupíte pohodlnější Octavii. Mívá hodně najeto, mnoho kusů se podařilo uvařit a na stáří neslibuje zrovna levný provoz.

Nejčastější závady ojetin:

Koroze pátých dveří kolem lampiček osvětlení RZ (řešte včas opravou a výměnou za LED)

Překousané kabely lamda sondy od kun (1.2 TSI)

Uvařený motor, zkroucená hlava, závada vodní pumpy (1.4 TDI)

Opotřebená spojka (1.0 TSI)

Vrzání a klepání podvozku (klasické drobnosti, které jdou levně řešit)

Zmatkování přednárazového systému (nejčasti po výměně čelního skla, musí se seřídit)

Jak na servis:
Nechte si nastavit servisní plán na pevný po roce nebo 15 000 km, zejména pokud jezdíte málo. Stejně vás Fabie i s prodlouženým intervalem požene do servisu každý rok na prohlídku. Olej měňte dříve, ideálně právě po těch 15 000 km. Pokud jezdíte s 1.0 TSI a 1.2 TSI výhradně po městě, raději už po 10 000 km. Palivo u motorů TSI doporučujeme s aditivy a vyšším oktanovým číslem, základní 1.0 MPI zbaští úplně všechno. Pozor na stav chlazení, interval 60 000 km na svíčky je u TSI už hodně hraniční (prevence po 45 000 km je lepší). Řemenové rozvody se jen kontrolují, ale po 8 letech nebo 160 000 km bychom je nechali vyměnit.

blank
Author
Filip Rakovan

Napsat komentář