Subaru eBoxer

Škoda Superb II. generace (2008 – 2015): Profil ojetiny

OVERALL RATING 3 of 5.0
  • Performance
    3 of 5.0
  • Comfort
    3 of 5.0
  • Interior
    3 of 5.0
  • Exterior
    3 of 5.0
Redakce
0

Druhá generace Superbu ve své době zaujala zajímavým řešením výklopné zádě liftbacku/sedanu. Málokdo by však čekal, že takto velký vůz, často zařazovaný až do vyšší střední třídy, stojí na „natažené“ platformě Golfu (či Octavie II). Kromě malé vnitřní šířky, nesmyslně krátkých zadních sedadel a malá nádrže jsou toho důkazem i díly náprav a příčně uložené motory. Předchozí Superb je měl spolu s dobovým Passatem po vzoru Audi podélně – i proto mohly oba vozy tehdy nabídnout například naftové šestiválce.

Šestiválec se do Superbu II vlezl jen jeden. Velmi kompaktní „sevřený“ vidlicový agregát 3.6 FSI kvůli nižšímu výkonu sice nejede tak dobře jako třeba v Passatu R36, ale v ojetém stavu se paradoxně stává tajným tipem pro každého, kdo raději volí vyšší spotřebu před velkými neplánovanými servisními výdaji. Tento motor míval kdysi problémy s uvolněním rozety na pohonu rozvodů (např. Audi Q7), ale Superb již dostal vychytanější verzi, které má ze všech zdejších motorů „much“ vůbec nejméně.

Drtivou většinu vozů pohánějí diesely, u nichž si je dát třeba pozor na víc věcí než jen předčasně odcházející dvouhmotové setrvačníky. Například staré motory TDI-PD (verze 77 a 103 kW do r.v. 2010) si z principu moc nerozumějí se zde již sériovým filtrem DPF a po letech provozu u nich hrozí nebezpečný průnik nafty do oleje – buď viklajícími se vstřikovači, vadným tandemovým čerpadlem nebo rozleptaným těsněním mezi vstřikovači a kanály přivádějícími k nim naftu přes hlavu válců.

Dvoulitrové common-railové verze (125 kW vždy, ty slabší po roce 2010) mají tišší chod, ale stále problematické řešení pohonu olejového čerpadla skrze tenkou šestihrannou hřídelku, stejně tak po letech hrozí nečekané selhání rozvodů po vytržení šroubu držícího jednu z kladek rozvodového řemene. Kdo hodně jezdí, tomu motor 2.0 TDI na své případné opravy vydělá.

Přeplňované benzínové motory TSI měly také velké problémy s rozvody, tentokrát řetězovými. Osmnáctistovka navíc často brala olej (mnoha vozům se měnily i pístní kroužky) a často se řešily i závady na variabilním časování ventilů. Ty jsou známé i u dvoulitru TSI.

Nejslabší a nejúspornější diesel 1.6 TDI je na Superb slabý, navíc už poměrně mladé kusy nastupovaly k výměně vstřikovačů.

Podvozek Superbu 2. generace je jen nepatrně méně odolný než u toho předchozího, u vytěžovaných podnikových vozů se mění ložiska kol a také jim často „plave“ záď kvůli vymačkaným silent-blokům. Tradiční výhodou Superbu je dobrá protikorozní ochrana i stabilní elektroinstalace.

Motory, které doporučujeme
3.6 FSI

Zdánlivě nesmyslná volba, která však při podrobnějším rozboru vynáší trumfy. Jednak zde vždy získáváte pohon 4×4, automat DSG (jeho odolnější verzí s „mokrými“ spojkami) a často velmi bohatou výbavu, a jednak jde z dlouhodobého hlediska o jeden ze servisně nejméně náročných motorů. Kdo používá auto hlavně na delší cesty, dokáže stlačit průměrnou spotřebu k desetilitrové hranici – a slabší čtyřválcová verze 2.0 TSI není o mnoho úspornější. Většina kupujících se navíc bojí vysoké spotřeby a povinného ručení, což tlačí cenu ojetého nejvýkonnějšího benzínového Superbu pod úroveň naftových dvoulitrů.

Typické závady

  • Vůle v nápravách
  • Předčasné opotřebení ložisek kol
  • Závady dvouhmotových setrvačníků (diesely s manuálním řazením)
  • Průnik nafty do oleje netěsnícími jednotkami PD (čtyřválce TDI-PD při vysokých nájezdech)
  • Závady tandemových čerpadel ( TDI-PD)
  • Selhání mazání následkem protočení hřídelky pohonu olejového čerpadla (vzácně u 2.0 TDI/TDI-PD)
  • Závady čidel na systému DPF (diesely)
  • Závady příplatkového přídavného naftového topení (do 2010)
  • Vylomení šroubu držícího kladku rozvodového řemene s fatálními následky pro motor (vzácně u 2.0 TDI)
  • Vadné vstřikovače (u 1.6 TDI dříve, u ostatních dieselů při vyšších nájezdech)
  • Vadné zapalovací cívky (TSI, FSI)
  • Závady řetězových rozvodů (TSI)Závady převodovek DSG (vzácně, do r. 2010)
  • Vysoká spotřeba oleje z důvodu vadných pístních kroužků (1.8 TSI, některé série)
  • Závady variátorů časování ventilů (1.8 TSI, 2.0 TSI)
  • Kondenzace vody v mlhovkách (do r. 2010)

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

blank
Author
Redakce