Subaru eBoxer

Volkswagen Passat V. generace (B5 a B5.5) (1996 – 2005): Profil ojetiny

OVERALL RATING 3 of 5.0
  • Performance
    2 of 5.0
  • Comfort
    3 of 5.0
  • Interior
    4 of 5.0
  • Exterior
    3 of 5.0
Redakce
0

Passat B5 (po faceliftu v listopadu 2000 někdy vtipně označovaný jako B5,5) vděčil za svou obrovskou oblibu zejména motorům 1.9 TDI. Dnes mívají najeto nezřídka půl milionu kilometrů a přestože některé verze motorů – zejména 66 a 81 kW – s tím nemají větší problém, z auta samotného se již pomalu stává ruina a své někdejší kvality těžko předvede.

Velkou bolestí Passatů byla až do roku 2002 málo odolná přední náprava, dnes ovšem nepředstavuje vážnější riziko, neboť při opravách již byly instalovány výrazně odolnější komponenty, jejichž životnost je naopak nadprůměrná.

Příbuznost modelu B5 s prémiovějšími vozy Audi prozrazují nejen výborná protikorozní ochrana a netradičně podélně uložené motory, ale také technika pohonu všech kol. Passat B5 totiž používá stejný systém jako dobové Audi Quattro, tedy stálý pohoj všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Nástupce má již po vzoru Golfu mezinápravovou spojku Haldex.

Passaty Syncro, záhy označované 4Motion, tedy jezdí výrazně lépe než běžné předokolky, které zvláště u verzí s těžkými motory 2.5 TDI V6 bojovaly s přetíženou přídí. Citlivější řidič však disproporční rozložení hmotnosti zaznamená i u čtyřválcových verzí, rozhodně nejde o vůz pro řidičského gurmána.

Z benzínových motorů jsou solidní volbou přeplňovaný 1.8 Turbo a 2.8 V6, u druhého jmenovaného však počítejte s vyšší spotřebou díky sériově instalovanému pohonu všech kol. Hlavně pro nízkou cenu ojetiny lze doporučit i málo žádaný pětiválec 2.3 VR5, vcelku pružný a spolehlivý motor s průměrně devítilitrovou spotřebou. Pozor ovšem u něj na vysoké nájezdy nad 250 000 km, neboť pak bývá potřeba vyměnit vytahaný rozvodový řetěz.

Obecně u více jetých Passatů obcházejte automatické převodovky. Málokdy se jim dostalo pečlivé údržby.

U čtyřválce 1.8 Turbo pozor na zanesený sací koš olejového čerpadla! Po koupi nechte demontovat olejovou vanu a zkontrolovat stav sacího koše, v případě jeho omezené průchodnosti hrozí riziko přidření motoru. Rizika dieselů TDI-PD jsou obecně známá (často se řeší dvouhmotové setrvačníky, u více jetých kusů vytlučené hlavy v místě uložení PD jednotek, průniky oleje do nafty atd.), suverénně nejméně perspektivním pohonem je však šestiválec 2.5 TDI V6. Má choulostivé vstřikovací čerpadlo a poddimenzované mazaní „vršku“ motoru.

Vzácně nabízený dvoulitr 2.0 TDI-PD zde byl ve spolehlivější 8ventilové verzi, ovšem u kódu motoru BGW vybavený filtrem DPF, navíc u VW kratičce používaného (a zde nepříliš osvědčeného) aditivního principu.

Raritní čtyřlitrový osmiválec doporučujeme jen hodně velkým fanouškům. Důvodem je vysoká spotřeba, běžně 13 litrů, a mnoho specifických a náležitě drahých dílů.

Motory, které doporučujeme
1.9 TDI 81 kW

Historicky nejlepší verze dieselů 1.9 TDI měly radiální vstřikovací čerpadlo a výkon 66 nebo 81 kW. V Passatu figurovaly jen do roku 2000, tedy u předfaceliftových verzí. Poté byly vystřídány novějšími, dynamičtějšími, ale i hlučnějšími a méně úspornými jednotkami se vstřikováním PD.

Diesely budou mít najeto mnoho už všechny, proto dejte přednost opravdu osvědčeným starším motorům s výkonem 66 kW (pro toto auto příliš slabý) nebo 81 kW (doporučujeme) s obrovskou spolehlivostí a životností. Jen s nimi dává kompletně „olítaný“ Passat ještě nějaký smysl.

Typické závady

  • Závady vstřikovacích čerpadel (2.5 V6 TDI)
  • Zadřená ložiska vačkových hřídelí, poškození vaček (2.5 V6 TDI)
  • Selhání mazání z důvodu karbonem zalepeného sacího koše (1.8 Turbo)
  • Vadné váhy vzduchu (TDI obecně)
  • Závady automatických převodovek
  • Loupající se povrch některých interiérových dílů (tlačítka, madla atd.)
  • Netěsnost vodní pumpy (nejčastěji 2.5 V6 TDI)
  • Závady klimatizace
  • Vytahaný rozvodový řetěz (více jeté kusy s motory 2.3 VR5 a 4.0 W8)
  • Závady dvouhmotových setrvačníků (diesely TDI-PD s manuálním řazením)
  • Průnik nafty do oleje netěsnícími jednotkami PD (čtyřválce TDI-PD při vysokých nájezdech)
  • Závady tandemových čerpadel ( TDI-PD)
  • Závady čidel na systému DPF (2.0 TDI-PD DPF)
  • Závady zapalovacích cívek nebo zapalovacích modulů (zážehové motory)
  • Ztvrdlá gufera ventilů (více jeté benzínové motory)

Máte s tímto vozem zkušenost? Přidejte vlastní recenzi!

blank
Author
Redakce