Napište recenzi svého auta a vyhrajte iPad Air!

Sportovní Audi RS mohou být hledanými youngtimery, na trhu jsou už 25 let

Filip Rakovan, před 1 měsícem

Aktuální nabídka modelové řady Audi zahrnuje i varianty RS a veřejnost to považuje tak nějak za samozřejmost, nicméně nebylo tomu tak vždy, „eresa“ byla do nabídky zařazena přesně před pětadvaceti lety. když byl na trh uveden model Audi RS 2 Avant. Dodnes představila společnost Audi Sport GmbH, dříve quattro GmbH, (značně symbolicky) 25 modelů RS a v roce 2019 je bude následovat dalších šest nových produktů, z toho dva zcela nové modely RS.

Modely RS stojí na vrcholu příslušných modelových řad, mnohé jako coby průkopníci svých tržních segmentů a technických inovací. Platilo to již před 19 lety pro Audi RS 4 Avant s motorem V6 Biturbo a platí to i dnes, například pro TT RS s jeho mnohonásobně oceněným pětiválcem. Za nás – ten motor je opravdu brilantní, ale zpět k tématu RS jako takovému.

První kapitolu příběhu RS napsalo v roce 1994 Audi RS 2 Avant (232 kW/315 k) s podélně uloženým pětiválcem se čtyřmi ventily na válec. Společnost tímto modelem založila segment dynamických supersportovních kombi. Pohon quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, který se již osvědčil v motoristickém sportu na okruzích i v rallye, umožňoval dokonalý přenos vysokého výkonu na vozovku.

Novou dimenzi výkonu do střední třídy přineslo v roce 1999 Audi RS 4 Avant na základě tehdejšího modelu S4. Stejně jako u modelu S4 odváděl pod kapotou své služby motor V6 se zdvihovým objemem 2,7 litru, pěti ventily na válec a přeplňováním dvěma turbodmychadly. Ve spolupráci s firmou Cosworth Technology byly nově vyvinuty hlavy válců, optimalizovány sací a výfukové kanály a zvětšil se průměr sacího potrubí. Motor také obdržel větší turbodmychadla, jejichž plnicí tlak se oproti modelu S4 zvýšil. Šestiválec modelu RS 4 tak místo 195 kW (265 k) dosahoval nejvyššího výkonu 280 kW (380 k).

High-Performance. Full of Character. Individual. Audi Sport Is C

V roce 2005 následovala druhá generace modelu RS 4, výjimečným byl například motor V8 s nejvyšším výkonem 309 kW (420 k). Poprvé byla u něj realizována kombinace přímého vstřikování benzinu a vysokootáčkového konceptu, který umožňoval nejvyšší otáčky 8250 min-1. Jednotka s přímým vstřikováním benzinu mohla být vyladěna na vyšší výkonové parametry díky ještě efektivnější tvorbě směsi paliva a vzduchu.

V roce 2008 byl představen RS 6 Avant, sportovní vůz v „obleku“ nenápadného manažerského kombi. RS 6 Avant zaujal pozici na vrcholu svého segmentu díky zcela nově vyvinutému agregátu V10 s přímým vstřikováním FSI, přeplňováním dvěma turbodmychadly a mazací soustavou se suchou klikovou skříní jako v motoristickém sportu. V10 s nejvyšším výkonem 426 kW (580 k) a maximálním točivým momentem 650 N.m poskytoval impozantní hnací sílu, kterou přenášel na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. RS 6 Avant byl do té doby nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem Audi. Blok válců motoru V10 byl pod nízkým tlakem odléván do kovové formy ze slitiny hliníku, která kombinovala nízkou hmotnost s vysokou pevností. Hmotnost kompletního motoru byla pouhých 278 kilogramů. Mazací soustava se suchou klikovou skříní, osvědčené řešení z motoristického sportu, splňovala nejvyšší požadavky na jízdní dynamiku, protože díky externímu zásobníku oleje a modulu olejového čerpadla, které pracovalo s různými stupni výkonu, bylo spolehlivě zajištěno mazání všech dílů motoru a obou turbodmychadel i za extrémních provozních podmínek. V současnosti se tato vysokovýkonná technika používá v modelu Audi R8.

V roce 2011 přenesl pětiválcový RS 3 Sportback s nejvyšším výkonem 250 kW (340 k) filozofii RS do kompaktní třídy. V roce 2013 zpřístupnil další tržní segment model RS Q3 – jako první kompaktní SUV. Stejně jako v modelech TT RS a RS 3 byl zdrojem hnací síly pětiválec 2,5 litru, uložený napříč. Motor s délkou méně než 50 centimetrů byl velmi kompaktní. Dlouhozdvihová jednotka (vrtání x zdvih 82,5 x 92,8 milimetru) byla proto ideální pro uložení vpředu napříč. Přeplňovaný pětiválec poskytoval zpočátku nejvyšší výkon 228 kW (310 k), od konce roku 2014 dokonce 250 kW (340 k). RS Q3 performance, který následoval v roce 2016, byl vyladěn dokonce na 270 kW (367 k). Aktuální modely RS? Jsou to Audi TT RS Coupé a Roadster, Audi RS 3 Sportback a Limuzína, Audi RS 4 Avant, Audi RS 5 Coupé a Audi RS 5 Sportback.

Modely RS v chronologickém pořadí:

· Audi RS 2 Avant (1994): pětiválec 2,2 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 232 kW (326 k)

· Audi RS 4 Avant (2000): V6 2,7 litru se dvěma turbodmychadly, 279 kW (380 k)

· Audi RS 6 Limuzína a RS 6 Avant (2002): V8 4,2 litru se dvěma turbodmychadly, 331 kW (450 k); od roku 2004 RS 6 plus, 353 kW (480 k), limitovaná edice 999 vozů

· Audi RS 4 Limuzína (2005), RS 4 Avant (2006), RS 4 Cabriolet (2006): V8 4,2 litru, 309 kW (420 k)

· Audi RS 6 Limuzína a RS 6 Avant (2008): V10 5,0 litru se dvěma turbodmychadly, 426 kW (580 k), od roku 2010 RS 6 plus s nejvyšší rychlostí 303 km/h

· Audi TT RS Coupé a TT RS Roadster (2009): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 250 kW (340 k); od roku 2012 verze plus s nejvyšším výkonem 265 kW (360 k)

· Audi RS 5 Coupé (2010) a RS 5 Cabriolet (2012): V8 4,2 litru, 331 kW (450 k)

· Audi RS 3 Sportback (2011): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 250 kW (340 k)

· Audi RS 4 Avant (2012): V8 4,2 litru, 331 kW (450 k)

· Audi RS Q3 (2013): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 228 kW (310 k); od roku 2014 s výkonem 250 kW (340 k); od roku 2016 verze performance s výkonem 270 kW (367 k)

· Audi RS 6 Avant (2013): V8 4,0 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 412 kW (560 k); od roku 2015 verze performance s nejvyšším výkonem 445 kW (605 k)

· Audi RS 7 Sportback (2013): V8 4,0 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 412 kW (560 k); od roku 2015 verze performance s nejvyšším výkonem 445 kW (605 k)

· Audi RS 3 Sportback (2015): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 270 kW (367 k)

· Audi TT RS Coupé a TT RS Roadster (2016): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 294 kW (400 k)

· Audi RS 3 Limuzína (2017): pětiválec 2,5 litru, přeplňovaný turbodmychadlem, 294 kW (400 k)

· Audi RS 5 Coupé (2017): V6 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 331 kW (450 k)

· Audi RS 4 Avant (2017): V6 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 331 kW (450 k)

· Audi RS 5 Sportback (2018): V6 2,9 litru se dvěma turbodmychadly a nejvyšším výkonem 331 kW (450 k)

zdroj a foto: audi.cz

Související

Jak správně vybírat ojetinu a na co si dát pozor?