Zatímco bazary prodávají spíše mladší vozy s prověřenou historií a domácím původem, mezi soukromníky najdete více překupníků s ojetinami ze zahraničí, mnohdy nevalné kvality. Mezi desetiletými a staršími ojetinami je více než půlka původem z dovozu.

Za posledního půl roku se v nabídce ojetých vozů na českém trhu objevilo ještě více starších ojetin než dříve. Nabídka byla tvořena z více než padesáti procent automobily staršími deseti let. Jde většinou o automobily z dovozu, u kterých není možné jednoduše ověřit jejich historii.

Nejčastěji to byly vozy ve věku okolo 17 let s nájezdem přes 200 000 kilometrů, některé z nich jsou i po větších nehodách. Naopak zánovních aut ve věku do čtyř let bylo v nabídce 23%. Levněji nakoupíte v bazaru auta ve věku do deseti let, ty starší jsou pak levnější u soukromníků. Vyplynulo to z analýzy sítě AAA AUTO, která kontinuálně monitoruje trh ojetých automobilů po celé střední Evropě.

Poměr automobilů dle stáří v nabídce českého trhu byl za poslední půlrok tvořen z 23% auty ve věku do čtyř let, z dalších 23% auty od pěti do deseti let, z 26% pak vozy ve věku od deseti do čtrnácti let a z 28% automobily staršími patnácti let. Mezi zánovními automobily se vyskytovalo jen 13% aut z dovozu. Šlo převážně o modely aut s výbavou, která v České republice není dostupná.

„Lze říci, že čím mladší vůz si koupíte, tím podstupujete menší riziko, že půjde o vůz ze zahraničí s těžko dohledatelnou historií. V bazarech zaplatíte i méně peněz než u soukromníků, a to právě v případě mladších aut. Velcí prodejci si s rostoucím věkem vozu ještě pečlivěji hlídají kvalitu, proto také soukromníci nabízejí starší vozy levněji. Téměř vždy se to pak odráží na kvalitě a stavu vozu a ceně nutných dodatečných oprav,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings. Auta ve věku nad patnáct let se z více než padesáti procent prodávají mezi fyzickými osobami mimo bazary. U aut do pěti let jde o necelých devět procent.

Pokud jde o oblíbenost aut v jednotlivých věkových kategoriích, tak žebříček koresponduje s oblíbeností aut v době jejich největší slávy. Proto také prvnímu místu vévodí ve věku do patnácti let Škoda Octavia, zatímco u ještě starších aut patří prvenství Škodě Fabia. Ze značek vede ve všech kategoriích tradičně Škoda, která má i nejvyšší podíl v kategorii zánovních automobilů, kde tvoří 35% nabídky. S rostoucím věkem její podíl klesá a ve věku nad deset let tvoří již jen 21%, přestože je stále nejoblíbenější značkou. Opačně to je u automobilů značek Ford a Volkswagen, kterých s rostoucím věkem v nabídce naopak procentuálně přibývá.