Vánoce nejsou jediný důvod zvýšené prosincové poptávky. Ta tradičně stoupá i proto, aby si živnostníci, podnikatelé a společnosti mohli zajistit maximální odpočet DPH v posledním období roku.

Letošní Vánoce podle predikcí ekonomů a průzkumů budou patřit k těm bohatším a lidé utratí více než loňský rok. To je i důvod, proč stoupá počet automobilů, které končí „pod vánočním stromečkem“. Pandemie navíc změnila vnímání mnohých z nás a automobil si tak často pořizujeme jako nejbezpečnější dopravní prostředek, který nás chrání před nákazou.

Další skupinou motoristů, kteří automobily nejčastěji kupují s koncem roku, jsou podnikatelé a firmy, kteří potřebují do konce roku navýšit daňově uznatelné náklady. Počet prodaných automobilů v České republice je i přes pokračující pandemii vyšší než v loňském roce. Jen v AAA AUTO si zákazníci v prosinci odvezli již o téměř 16% více aut než ve stejném období minulého roku. Vychází to ze statistik největšího tuzemského prodejce ojetých vozů AAA AUTO.

„Poptávka po ojetých automobilech s koncem roku dlouhodobě roste, a to i v letošním roce, kdy je situace na trhu ojetých automobilů značně oslabena. Lidé vnímají automobil jako nejbezpečnější dopravní prostředek v době pandemie, proto je to i stále častěji oblíbený vánoční dárek – nejčastěji pro dospívající děti či manželku. Navíc sílí nedostatek nových automobilů a rostou ceny aut, tak je ten ojetý jedinou rozumnou možností. Největší zájem je o kombi a SUV,“ uvedl Luboš Vorlík, Managing Director AAA AUTO pro Českou republiku ve skupině AURES Holdings.

V žebříčku popularity vede poptávka po kombi, která si v prosinci pořizuje 27% zákazníků. Dále jsou v oblibě SUV (25%) a až na třetím místě ještě donedávna první hatchbacky (24%). Zejména letos jsou ojeté automobily cenově dostupnou alternativou k novým vozům, které jsou dlouhodobě nedostupné kvůli dlouhým čekacím lhůtám.

„Čekací doba na nový automobil je nyní již více než šest měsíců a stále se díky uzavírkám továren prodlužuje. Naopak zánovní automobily jsou k dispozici ihned. Navíc je volí i podnikatelé a firmy, které před koncem roku kupují automobily s odpočtem DPH, aby si navýšili daňově uznatelné náklady,“ doplnil Vorlík.

Kvůli obavám z nedostupnosti dieselových automobilů lehce převládá poptávka právě po dieselech, a to i přesto, že ještě minulý rok byly nejvíce v kurzu benzinové motorizace, které jsou vhodnější pro jízdu na kratší vzdálenosti. Nadále roste poptávka po automatické převodovce, kterou si nyní pořizuje 31% zákazníků, o 58 % více než loňský rok – to je ale do jisté míry dáno nabídkou na trhu (někteří výrobci manuální převodovky programově nahrazují automaty). Bez zajímavosti není fakt, že celých 20% aut má pohon všech kol.

Nejoblíbenější značkou je tradičně Škoda (25%) následovaná značkami Volkswagen (12%) a Ford (8%). Nejoblíbenějšími modely jsou Škoda Octavia, Fabia a Superb či Volkswagen Passat a Golf. V Polsku se velké pozornosti těší také Opel Astra a Opel Insignia, které naopak v TOP5 na českém a slovenském trhu nenajdeme.