Od roku 2012 prodala Mototechna v České republice a na Slovensku již 78 300 zánovních automobilů, přibližně 30% tvoří vozy značky Škoda. Jen letos prodala už přes 8000 zánovních aut, což je o 13% více než loni.

Je tomu již devět let, co se skupina AURES Holdings rozhodla obnovit značku Mototechna pro prodej zánovních vozů. Od roku 2012 prodala v České republice a na Slovensku již 78 300 těchto automobilů, a to především díky tomu, že jsou ihned k dispozici a až o 40% levnější než auta nová. Letos jen za prvních osm měsíců roku prodala přes 8000 zánovních vozů, což je o 13% více než vloni a o 35% více než před pěti lety. Kvůli pozastavení výroby nových aut je již nyní zánovních automobilů nedostatek, a to i přesto, že zájem o ně stále roste.

„Pandemie výrazně proměnila trh ojetých automobilů, což se týká významně právě zánovních automobilů. Nové automobily se potýkají stále s výpadky ve výrobě, proto jsou zánovní automobily, které jsou k dispozici ihned, vhodnou alternativou, pokud nechce zákazník čekat na nový vůz několik měsíců. Poptávka po zánovních automobilech je daleko větší než nabídka na trhu. I přesto si stále držíme velmi pestrou a širokou paletu modelů a značek na trhu. V České republice zákazníci mohou vybírat až ze 1400 aut, na Slovensku z téměř pěti stovek,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, kam Mototechna patří.

Mototechna prodala za dobu devíti let od svého obnovení v České republice a na Slovensku již přibližně 78 000 vozů s parametry blízkými novým vozům, ale cenou až o 40% nižší. Nejoblíbenější značkou v Mototechně je Škoda, která tvoří přes 30% všech prodejů. Dále pak Kia (11%) a Hyundai (10%). Nejčastěji jde o modely Škoda Fabia (10%), Škoda Karoq (5%) nebo Dacia Duster (4%). Nejžádanější automobily jsou ve variantě SUV (v roce 2019 ve 30% prodejů, 2020 36%, 2021 42%), což potvrzuje další trend ve změně zákaznických preferencí, který je vidět u ojetých automobilů obecně.

Městská SUV si stále více získávají na oblibě díky většímu zavazadlovému prostoru a komfortním vlastnostem. Hatchbacky tvoří 29% prodaných automobilů (2019 37%, 2020 35%) a 17% pak vozy kombi (2019 16%, 2020 16%), kde poptávka také roste, ale menším tempem. „Obecně je na trhu hlad hlavně po prostorných automobilech, které mají nespočet výhod při cestování po tuzemsku. Jízda vlastním vozem je z pohledu pandemie preferovaným dopravním prostředkem,“ upozornila Topolová.

Zánovní automobily jsou stále nejčastěji v benzínovém provedení (82 %). Rapidně roste zájem o automatickou převodovku, kterou letos preferuje již 38 % zákazníků (2019 – 21 %, 2020 – 26 %). 12,3% aut má náhon na všechna čtyři kola (2019 – 10,5 %, 2020 – 11,9 %). Nejoblíbenějšími barvami jsou bílá (24 %) a stříbrošedá (21 %). V ČR je na třetí příčce modrá (15 %), na Slovensku červená (14 %).