Víte, co znamená 1000 MB v modelovém označení automobilu Škoda? Tisíc Malých Bolestí… Ehm, tento starý vtip z doby, kdy dnes znamenalo zítra a poroučelo se (marně) větru a dešti, zná asi každý. A každý – dříve narozený z osobní zkušenosti a ti mladší z dějepisu – ví, že koupit v dobách socialismu cokoli mimo jablka, zelí a brambory bylo v podstatě nemožné. A to samé platilo pro automobily. Kdo chtěl auto, musel do pořadníku, uplatit patřičného soudruha, prostě udělat „co bylo potřeba,“ protože aut bylo málo a zájemců hodně. Zanecháme-li nostalgie a podíváme-li se na tehdejší auta glovální optikou, tak až na pár speciálních modelů, které válcovaly konkurenci v rally, auta zemí východního bloku nebyla považována za povedená. Řekněme, že z větší části právem, a není divu, že se po roce 1989 velká část řidičů zbavovala starých aut a pořizovala si auta nová, západní. Dnes, třicet let od Sametové revoluce je trend opačný. Chcete sehnat „erko“ v dobrém stavu? V zásadě nemožné, anebo velmi drahé. A podobně to platí i u modelů, které nebyly sportovní, nebyly unikátní, prostě jsou dnes „jen“ v dobrém stavu.

Auta, kterých se lidé po revoluci houfně zbavovali, aby si mohli koupit technicky vyspělejší modely západních výrobců, jsou dnes mezi sběrateli a milovníky aut klasické konstrukce nedostatkovým zbožím, jehož cena pochopitelně stoupá. Vozy z Československa nebo dalších zemí východního bloku jsou trhákem, můžeme se opřít třebaa o statistiky a tiskové materiály Mototechny, v Mototechně Classic tvoří téměř 65 % všech zobchodovaných aut. Nejoblíbenější značkou mezi veterány je stejně jako u nových aut tuzemská Škoda. Oblibou vozů tuzemského výrobce je Česko velmi specifické. „Je zajímavé, že téměř 47 % vozů, které Mototechna Classic prodá, jsou právě kdysi opovrhované škodovky. Zachovalé stopětky, stodvacítky nebo již modernější Favority dnes stojí častokrát víc, než za kolik je pořizovali jejich původní majitelé v tehdejší Mototechně,“ říká Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab, která mapuje cenové úrovně trhu ojetin. Například nadprůměrně zachovalá Škoda 120L z roku 1988, která se koncem osmdesátých let dala pořídit za necelých 64 000 Kčs, si letos v březnu našla nového majitele bez koruny za 100 000 Kč.

Investiční potenciál klasických aut potvrzují také odborníci z řad analytiků: „S tím, jak se částečně mění celkové vnímání investic, vyhledávají zákazníci jako doplnění svého portfolia i takové, které si mohou ‚užívat‘. Jedná se především o nemovitosti, umění nebo právě klasické vozy. Nemovitostního potenciálu využívají movitější klienti, zatímco u klasických aut může investice začínat třeba na sto tisících korunách, ale může se vyšplhat řádově do vysokých desítek až stovek milionů,“ potvrzuje Petr Dufek, analytik ČSOB. Zachovalý kabriolet Škoda Felicia se ještě před několika lety dal sehnat řádově okolo tří set tisíc korun. „Dosud jediná, která prošla nabídkou Mototechny Classic se koncem loňského roku prodala za 599 000, což ukazuje vysoký potenciál zhodnocení,“ potvrzuje Stanislav Gálik.

Zájem o retrovozy potvrzuje i jednatel společnosti Metalex Petr Bold: „K padesátému výročí naší společnosti připravujeme retro edici pěti kusů vozu MTX Roadster, který vychází ze Škody Favorit. Tři z nich jsme pro úpravu kupovali právě v Mototechně Classic. Sehnat dnes zachovalý Favorit není nic jednoduchého, protože poptávka po nich neustále roste a počet těch, které jsou pro přestavbu na MTX Roadster vhodné, se neustále snižuje.“ Obchod s veterány je specifický po více stránkách, klasickým výkupem na pobočce Mototechna Classic pořídí pouze 20 % vozů, zbytek aktivně vyhledává. Prodej také trvá výrazně delší dobu, v průměru 77 dní. To je více než dvojnásobek oproti běžným ojetinám. „V současnosti nabízíme 24 vozů a pro letošní rok plánujeme držet nabídku zhruba 30 aut. Více už z důvodu náročnosti přípravy do prodeje není udržitelné,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, která značku Mototechna Classic provozuje.

zdroj: Mototechna