Trh s novými automobily se v loňském roce ztenčil o více jak 19%. Vítězem koronakrize se tak stávají zánovní vozidla, která jsou výrazně dostupnější.

Automobilový trh zasáhla v loňském roce pandemie koronaviru. Časté odstávky ve výrobě, nedostatek dílů od dodavatelů, nechuť zákazníků investovat do obměny vozového parku, ale i stále pokračující emisní regulace, které zvyšují ceny nových aut, způsobily podle dat Svazu dovozců automobilů pokles prodejů o 18,78%. Motoristé se tak začali orientovat na zánovní ojetiny. Ty jsou kvalitativně srovnatelné s novými vozy, ale zároveň výrazně levnější.

„Z našich dat o sekundárním trhu, která dlouhodobě sledujeme, je patrné, že na rozdíl od běžných ojetin, jejichž nabídka meziročně klesla o 10%, byl u zánovních vozů propad pouze poloviční. Zároveň z našich prodejních statistik víme, že podíl prodaných zánovních aut roste i přes nepříznivé pandemické podmínky a dosahuje už téměř pětiny z celkově zobchodovaných aut,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel Mototechny, která se na zánovní vozy specializuje. Největší zastoupení má mezi nabízenými zánovními vozy automobilka Škoda. Ta se svými modely v TOP10 obsadila 8 z 10 míst.

Situace na trhu zánovních ojetin v roce 2020
V roce 2020 bylo na českém trhu inzerováno 113 086 zánovních ojetin (do pěti let stáří a 50 000 najetých kilometrů), což je o 7346 méně, než v roce 2019. Střední hodnota ceny meziročně stoupla o 35 100 korun na 469 000 Kč. Střední hodnota stáří byla 1,4 roku a tachometr nejčastěji ukazoval 18 389 km. Nejčastěji byla v nabídce Škoda Fabia (11 243 ks), Škoda Octavia (9048 ks) a Škoda Rapid (6353 ks).