Po mírném prosincovém oživení se počet vozů nabízených na sekundárním trhu vrátil k listopadovým hodnotám. Nabídka ojetin je tak stále citelně omezená.

Pokračující lockdown a vládní protikoronavirová opatření již několik měsíců v řadě tlumí dění na sekundárním automobilovém trhu. Ve střední Evropě, kde působí společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, v lednu ubylo ve srovnání s říjnem loňského roku, kdy druhý lockdown začal, téměř 110 000 vozidel. Na českém trhu se nabídka v tomto období propadla ze 105 000 nabízených ojetin na 87 000. Zatím jediným měsícem, kdy se nabídka mírně rozšířila, byl prosinec s 95 000 auty.

„S klesající nabídkou očekáváme i v letošním roce pokračující růst cen ojetých vozů v řádu jednotek procent. Již koncem loňského roku rostla střední hodnota ceny inzerovaných aut ve srovnání s rokem 2019 přibližně o 10 000 korun. V lednu letošního roku poskočila oproti prosinci o dalších 9000 korun na současných 164 000 korun,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings.

Jedním z důležitých faktorů, které v loňském ovlivňovaly nabídku ojetin na českém trhu, byl omezený dovoz aut ze západní Evropy. Meziročně bylo do Česka importováno o 27 000 aut méně, než v roce 2019. Dovoz se tak zastavil na hodnotě 150 731 aut. „Na jednu stranu je to pro trh dobrá zpráva, protože se výrazně omezil dovoz nekvalitních ojetin se stočenými tachometry nebo po vážných nehodách. Na druhou stranu se menší nabídka promítá do vyšších prodejních cen,“ doplňuje Vaněček. Stejně jako u nás se totiž na zahraničních trzích ztenčila především nabídka kvalitních ojetých vozů, které si jejich majitelé v nejisté situaci ponechávají – odkládají tedy pořízení mladších aut.

Situace na trhu ojetin v lednu 2021
V lednu bylo na českém trhu inzerováno 87 955 ojetin, což je o 7889 více méně, než v prosinci 2020. Střední hodnota ceny meziměsíčně stoupla o 9000 na 164 000 korun. Střední hodnota stáří byla 9,1 roku a tachometr nejčastěji ukazoval 147 000 km. Nejčastěji byla v nabídce Škoda Octavia (9396 ks), Škoda Fabia (6373 ks) a VW Passat (3242 ks).