Jak správně zapojit pomocné startovací kabely, aby vaše auto rychle nastartovalo? Zde je zaručený postup. Kdo by to neznal. Ráno přijdete k autu, které se sotva odemnkne a místo otočení motoru se ozve jen cvakání relátek. Máte slabou baterii a auto prostě takhle nechytne. Takže co teď?

Roztlačovat moderní auto už nemíste, mohli byste poškodit katalyzátor a také součásti motoru, například řetězové rozvody. Navíc většina moderních aut stejně tímto způsobem ani nechytne.

Budete tedy muset improvizovat a nejlepší pomocí jsouu tzv. startovací kabely, které koupíte na každé pumpě nebo v obchodě s autodíly. Ale chtějte jen ty opravdu kvalitní schopné přenést vysoké proudy.

Jak kabely správně zapojit?

Přistavte ke svému nemohoucímu autu to, s jehož pomocí budete startovat. Nechte jeho motor běžet a vypněte všechno, co odebírá proud, tedy světla, vyhřívání sedadel a podobně. Pokud si nejste jistí, podívejte se do návodu k obsluze vašeho auta, kde máte umístěný akumulátor a body pro připojení pomocných kabelů.

Autobaterie: jak vybrat tu správnou a jak se o ni starat

 

A jak tedy kabely zapojit? Nejprve začněte plusovým kabelem, bývá červený. Připojte ho na kladný pól baterie vašeho auta, které nechce chytit. Buď přímo na akumulátor nebo na označené místo v motorovém prostoru. Následně druhý konec téhož plusového kabelu připojte na kladný pól akumulátoru nastartovaného auta, které vám pomáhá.

Teď použijte záporný minusový kabel, bývá většinou černý. Jeden konec připojte na záporný pól akumulátoru nastartovaného auta, s jehož pomocí startujete. Druhý konec pak připojte na ukostření v motorovém prostoru vašeho auta. Většinou je to označený neizolovaný kolík na bloku motoru či na karoserii.

Ponechte obě auta chvíli (zhruba pět minut) zapojená a u druhého nechte motor běžet na volnoběh. Teď zkuste vaše auto nastartovat. Pokud chytlo, odpojte kabely v obráceném pořadí od konce, takže neprve odpojte mínusový kabel od ukostření, pak záporný pól z baterky pomocného auta, potom plus druhého kabelu z baterie pomocného auta a nakonec plus z vaší baterie. Své auto nevypínejte a nechte motor běžet. Teď je potřeba s ním jet delší cestu, aby se akumulátor dobil

Jak se starat o váš akumulátor?

Akumulátor nejvíce trpí v létě a v horku (proto ho mnoho výrobců dává z motorového prostoru například do kufru auta), ale teprve mrazy ukážou, v jakém je stavu, protože promrzlý motor vyžaduje mnohem více proudu. V zimě se také kvůli vyhřívání oken a sedadel baterie více namáhá. A auto pak musí hodně jezdit, aby se stačila dobíjet. Pokud jezdíte jen velmi krátké trasy, baterie se snadno za pár dní vybije.

Aspoň jednou týdně si uudělejte delší cestu, ať se autobaterie dobije. Při krátkých cestách do pár kilometrů nepoužívejte vyhřívání sedadel a další velké spotřebiče. Vypněte systém start/stop a nechávejte motor při krátkém stání běžet na volnoběh. Pokud auto na delší dobu odstavíte, napojte baterii na tzv. udržovací nabíječku. Pokud to nejde, vyjměte baterii z auta a odneste ji domů, kde ji zapojte do udržovací nabíječky.