Koupil jsem ojetou Mazdu 3 s motorem 2,0 Skyactiv 88 kW na benzín. Dočetl jsem se, že mohu mít problém s karbonováním motoru a že prý se musí dolévat do benzinu nějaké aditivum. Co to je? Moc tomu nerozumím a v servisu říkají, že mám tankovat vysokooktanový benzín. Ten je ale drahý. Poradíte prosím?

 

Tvorba karbonových úsad na ventilech a pístech moderních motorů je novodobý fenomén. Dochází k němu u zážehových motorů s přímým vstřikováním paliva rovnou do válce, nikoli do sacího kanálu. Benzín tak neoplachuje sací ventil a ten se často, kvůli recirkulaci výfukových plynů pro snížení emisí, zanáší nespálenými zbytky. Tento jev se dá když ne zcela odvrátit, tak aspoň omezit. Pomůže tankování benzinu ne přímo s vyšším oktanovým číslem, ale s čistícími adivity. Zaručené čistící vlastnosti má třeba Verva od Benziny, Maxxmotion od OMV, V-Power od Shellu ale také třeba OptimalE v síti EuroOil, který bývá levnější. Jestli chcete mít jistotu, můžete dolévat vlastní aditivum pro stabilizaci a zvýšení čístících vlastností benzinu. Asi nejlepší je produkt VIF. Díky tomu budou čisté vstřikovače (zkrátí se doba vstřiku, zlepší rozprášení paliva a zvýší jejich životnost) a pomůže to tvořit menší množství sazí. Nebojte se motor také občas pořádně protáhnout na plný plyn, čímž se doslova spálí zbytky usazenin v motorovém prostoru. A jak zamezit tvorbě usazenin na sacích ventilech? Měňte včas olej. Pokud zdegraduje, z odvětrání klikové skříně se pak dostávají právě nerozpuštěné usazeniny z oleje zpět do sání a usadí se na teplém místě, které jim bude stát v cestě, typicky právě na ventilech. Takže v kostce: tankujte ověřený aditivovaný benzín (nemusí mít nutně vyšší oktanové číslo), případně pro jistotu dolévejte vlastní aditivum v doporučeném poměru. A měňte včas olej, u své Mazdy nejpozději po roce nebo 15 000 km.