Vozy značky Škoda jsou na našem trhu dlouhodobě nejprodávanější a je jedno, jestli se bavíme o nových autech nebo ojetinách. Na trhu nových vozů má škodovka více než třicetiprocentní podíl, mezi ojetinami je to podobné. Nejoblíbenější jsou modely Octavia a Fabia, ale i na našem trhu se do popředí dostávají SUV.

 

Když zůstane na trhu ojetých vozů, je výběr přeci jen trochu obtížnější. Ne snad, že by aut nebyl dostatek, spíše to je právě problém. V té spoustě jistě hezkých a udržovaných aut je také plno unavených, bouraných a jinak vadných kusů. Některá auta v inzerátech mají nejasnou servisní minulost, jiná zase straší zájemce systémovými problémy. A jiná jsou kradená nebo stočená. Pojďme se ale podívat na ojeté škodovky, se kterémi rozhodně chybu neuděláte.


Škoda Fabia I 1.4 MPI

Nejlevnější cestou k nějaké slušné škodovce je první generace Fabie, ideálně s archaickým motorem 1.4 MPI. Tahle jednotka s rozvodem OHV vlastně pamatuje starou tisícovku, i když samozřejmě má moderní záležitosti jako vícebodové vstřikování, moderní emisní systémy a podobně. Výhodou je slušná mechanická spolehlivost, jednoduchý a levný servis a proti dieselům SDI a TDI také zpravidla menší nájezd, i když i tahle auta za dvacet let na světě už budou mít na hrbu přes 250 000 km. To ale pro Fabii nic moc neznamená.

 

Škoda Fabia I. generace (1999 – 2007): Profil ojetiny

 

První Fabie už je pomalu youngtimer a některé kusy bohužel začínají prohrávat svůj boj s korozí, ale za nějakých padesát tisíc lze pořád koupit slušný kus s rozumným nájezdem, který ještě pár let vydrží pohromadě. Připravte se na to, že bude nutné vyměnit preventivně rozvodový řetěz, ale ten stojí pár stovek a práce je to docela jednoduchá. Občas praskne těsnění pod hlavou, ale to lze také docela snadno opravit. Ve špatném stavu bývá také chlazení zalepené šlemem ze zdegradované kapaliny. Ovšem většinou tyhle Fabie nic než proplach motoru a potom jen pravidelný servis nepotřebují.


Škoda Citigo 1.0 MPI

Nejmenší škodovka na trhu je sice trochu laciné, ale rozhodně ne špatné auto. Je to naprosto ideální vůz do města a těžko dnes na trhu ojetin seženete něco, co má nižší servisní a provozní náklady. Levnější je snad už jen průkazka na autobus. Litrový tříválec MPI s nepřímým vstřikováním je vzorem spolehlivosti a pochybujeme, že toho najedete tolik, že byste museli někdy měnit rozvodový řemen. Ten se pravděpodobně ozve až někde u 180 000 km.

 

Nekupujte Citigo po autoškole nebo rozvozech pizzy, mívají mrtvou spojku, poškozenou karoserii a zničený interiér. Raději hledejte méně jetý kus po soukromníkovi. Pozor ale na lajdácky opravené bouračky, to vám auto sežere brzy koroze. Servis si uděláte sami a celý rok přežijete na nějakých slušných celoročních gumách, v Praze stejně toho sněhu moc nebývá. Můžete mít i automat, ale robotizovaná převodovka je hodně o kompromisech. Přežít se to ale dá a vyloženě problémový robot v Citigo není. Spojka v něm vydrží kolem 100 000 km.


Škoda Fabia II 1.4 16V

Druhá generace Fabie už stárne, ale ještě lze koupit slušné kusy z posledních let výroby, ideálně s motorem 1.4 16V o výkonu 63 kW. To je jeden z nejlepších a nejspolehlivějších motorů, jaký se kdy do škodovek dostal. Potřebuje jen pravidelný servis (olej po roce nebo 15 000 km) a jednou za šest let nebo 90 000 km vyměnit rozvodový řemen. Spotřebu udržíte pod sedmi litry na 100 km a kdo nejezdí po dálnici (tam se stejně tenhle motor nadře), udrží dlouhodobou spotřebu kolem šesti litrů.

 

Škoda Fabia II. generace (2007 – 2014): Profil ojetiny

 

Více než desetileté fabie už začínají místy reznout, ale bývají to spíše špatně pravené bouračky nebo kusy, co mají nalétáno čtvrt milionu kilometrů. Nejčastěji se koroze objevuje v přední části prahů a pak kolem lampiček pátých dveří. Většina kusů v soukromých rukou nemá tak šílené nájezdy a obvykle bývají ještě v akceptovatelném stavu. Občas narazíte v bazaru na pěkný kus po důchodci, který najezdil za rok do 10 tisíc kilometrů. Možná vypadá Fabia II trochu jako pařez, ale s tímhle motorem je to spolehlivé a nenáročné auto.


Škoda Fabia III 1.0 MPI

blank

Ani nová generace Škody Fabia není špatné auto a jednoduchá technika tomuhle populárnímu hatchbacku (a kombíku) zůstala. Normálně bychom doporučili poslední generaci čtyřválce 1.2 TSI, ale o tom si napíšeme za chvíli u Rapidu, takže jestli chcete něco trochu většího a lepšího než Citigo do města, můžete mít i Fabii s tím povedeným litrovým tříválcem MPI. Po modernizaci by měla být také vylepšená antikorozní ochrana, první ročníky trojkové Fabie měly problémy s korozí pátých dveří.

 

U Fabie už přestaly zlobit převodovky a tříválec MPI bude mít obvykle méně najeto než třeba diesely, které jsou docela rizikové. Platí vlastně to samé co u modelu Citigo: levnější a jednodušší provoz a servis snad už u moderního auta ani být nemůže. Na trhu ojetin bude aut dost, ale tuhle Fabii by snad stálo za to koupit klidně i novou. Takhle jednoduchá (a levná) už nová auta asi nebudou, s přísnějšími normami se do nich dostane zase složitější technika. Navíc za každé nové nehybridní auto budete platit pokuty Evropské unii za vyšší emise. Ale to by bylo na jiný článek.


Škoda Rapid 1.2 TSI

Majitelé dvojkových fabií, dvojkových octavií a SUV Yeti si s dvanáctistovkou TSI užili svoje. Některým měnila rozvodové řetězy automobilka ještě v záruce, jiní měli smůlu a museli si výměnu zaplatit. Ono to není nic hrozného, ale naštve to. Navíc prvním ročníkům často ještě odcházel katalyzátor. Do Škody Rapid ale už přišla vylepšená verze motoru TSI s pevnějším rozvodovým řetězem a zatím je s tím klid. Také už skokově nežere na dálnici jedenáct litrů (nemusí tolik chladit katalyzátor obohacením směsi) a vlastně je to spolehlivý a příjemný motor.

 

Škoda Rapid (2012 – 2019): Profil ojetiny

 

Ještě lepší je to s řemenou verzí EA 211, která je lehčí, tišší a má tak o půl litru nižší reálnou spotřebu. Chybu však neuděláte s žádným Rapidem 1.2 TSI. Samozřejmě pokud koupíte slušný kus, některé vozy z firem a půjčoven jsou už hodně utrápené necitlivým zacházením. Mezi soukromníky je ale ještě dost pěkných aut se servisní historií a rozumným nájezdem. Jednoduchá a spolehlivá technika pak předurčuje Škodu Rapid k úspěšné bazarové kariéře.


Škoda Octavia III 1.2 TSI, 1.4 TSI a 1.6 TDI

Nejdříve jsme se zjednodušené třetí generaci Octavie obávali, ale čas ukázal, že je to dobré a spolehlivé auto. Řemenové motory 1.2 TSI a 1.4 TSI jsou reálně to nejlepší, co lze v tomhle autě dostat. Dvanáctistovka naprosto stačí a motor 1.4 TSI s výkonem 150 koní už poskytuje velmi pěknou dynamiku při reálné spotřebě kolem šesti litrů. Prvotní problémy (spotřeba oleje či vadná série s povolenými šrouby v hlavě) podchytila značka v zárukách, takže dnes už vadný kus nekoupíte. Naopak osmnáctistovka TSI je zbytečná. Je složitá jako diesel a má omezený točivý moment na stejných 250 Nm jako 1.4 TSI. To už je lepší plnotučný dvoulitr ve verzi RS, který aspoň pěkně jede.

 

Úplně bychom nezakazovali ani motor 1.6 TDI, který je spolehlivý a vyplatí se lidem, co najedou třeba 30 000 km ročně nebo víc. Na servis a případné opravy si vydělá, ale obvykle do 250 000 km nic extra nepotřebuje. Octavia III má také odolný podvozek, zatím nerezne a elektronika jí nezlobí. Horší je to s kvalitou detailů, ale osahaný volant a oloupaná řadička po 200 000 km je něco, co přežijete. Základní technika je totiž v pořádku.